Velkommen til Silicon Vejle

Der er et særligt drive i Vejle, og et af de steder, det giver sig udslag, er i det nye AI Innovation House, der samler en lang række virksomheder, startup, og organisationer, som arbejder med kunstig intelligens og digitalisering.

Der er ikke nogen mennesker, der tager imod, når man går ind i det nye AI Innovation House i Vejle. Men det ville være synd at sige, at man er ubemærket. Alle besøgende bliver registreret af kameraer, der blandt andet analyserer ens køn, om man har briller eller skæg. Sensorer måler ens temperatur, og det bliver bemærket hvilke trådløse devices, man har med.

Ved indgangen kan man henvende sig til den digitale receptionist: en kvindelig avatar på en stor skærm, der gør sit bedste for at hjælpe en på rette vej videre ind i bygningen eller melde ens ankomst hos dem, man skal møde.

Medens man venter, kan hun svare på spørgsmål og fortælle om alt det, der foregår i bygningen. Fordi hun, naturligvis, er kunstigt intelligent, kan hun tilpasse sin tone og sit humør efter, hvordan den besøgende ser ud til at have det.

Skulle man glemme at spritte hænder, før man går videre, pifter spritautomaten ad én: Hej du glemte noget …

Vel inde i lobbyen kan man blive hjulpet videre af en robot, der kører omkring. Man kan også gå over i kaffebaren, hvor der sørme står en rigtig levende barista, der laver god kaffe.

Det tager lidt tid – men måske er det netop dér, medens du står og venter, at du får vekslet et par ord med nogle af de andre i huset, som du ellers ikke ville være faldet i snak med. 

Oplevelsen signalerer meget godt, hvad det handler om i AI Innovation House: At afprøve og demonstrere digitalisering og brugen af kunstig intelligens – og at skabe rammer for møder og dialog, der kan føre til nye løsning og forretningsidéer.

Triple helix – private, myndigheder og uddannelser
AI Innovation house er seneste tilføjelse til Dandy Business Park i det nordlige Vejle, i baghaven til den store tyggegummifabrik. Siden 2012 er der opført i alt otte bygninger, og i dag er der omkring 200 virksomheder og 1000 vidensarbejdsplader i erhvervsparken.

Det er ”tyggegummifamilien” Bagger-Sørensen, der er hovedkraften bag parken, og som gennem årene har investeret det meste af en halv milliard kroner i projektet.

Parken skiller sig ud fra så mange andre kontorfælleskaber og vidensparker ved meget bevidst at forsøge at skabe synergi og samarbejde indenfor sektorer, hvor der er særlige kompetencer i Trekantsområdet.

Det overordnede princip er triple helix-tanken, altså at bringe private virksomheder, myndigheder og uddannelsesinstitutioner sammen om at skabe nye løsninger. Efter den skabelon er der opbygget tre økosystemer, indenfor green tech, fødevarer og digitalisering og AI, hvor meget forskellige spillere er samlet omkring kontorer, konferencefaciliteter, værksteder, og der er ikke mindst en jævn strøm af aktiviteter, der skal sikre, at der opstår møder på tværs. 

Det nyopførte AI Innovation House er på 5000 kvadratmeter fordelt på fem etager og med 200 arbejdspladser. Huset åbnede i marts, og trods corona er alt allerede lejet ud. 

De fleste lejere er små og mellemstore IT-virksomheder, fra et par ansatte op til 40 medarbejdere. Andre er store selskaber som SAS Institute, IBM, Atea og Danfoss, der har etableret små satellitter i miljøet. Endelig har en række organisationer som Digital Lead, DI, IT-branchen og Syddansk Universitet og UCL partneraftaler om at bruge faciliteterne og deltage i arrangementer.

En af lejerne er Vejle kommune, der som en del af kommunens mange aktiviteter med at støtte iværksætteri har tegnet sig for 24 arbejdspladser, som de tilbyder startups. 

For en lav husleje (1200 kroner for en flexplads, 2200 for en fast skrivebordsplads) kan håbefulde nye tech-virksomheder få adgang til husets faciliteter. Kommunen støtter også ved at tilknytte rådgivere til sparring omkring forretningsplaner. 

På samme måde har Vejle Kommune tegnet sig for en række arbejdspladser og kører et program med støtte til iværksætteri i nabobygningerne, hvor green tech-virksomhederne holder til. 

Gamle penge møder nye idéer
Jørgen Andersen er direktøren og idé-manden bag Dandy Business Park. Hans filosofi har været at få innovation ned i øjenhøjde, som han siger: 

”Vi vil gerne skabe et neutralt sted, hvor man kan samle de mest relevante virksomheder og eksperter på en måde, hvor alle er på udebane og er nødt til at lytte til hinanden. Det er ikke nede på kommunen eller på et forskningscenter på et universitet. 

Jørgen Andersen kalder sig selv en jysk købmand, og han gør en dyd ud af at inddrage folk, der forstår at omdanne deres erfaring til en virkelig forretning:

”Vi beder forskere komme og fortælle om deres nyeste resultater, og vi har udstillinger i bygningerne, hvor virksomheder kan fortælle om deres teknologi og projekter. Men det er ikke de store virksomheder, der allerede har styr på det mest avancerede, vi henvender os til. Her handler det om at ramme SMV’ere, dem, der højst har nogle hundrede ansatte. De er ikke vant til at tale med universiteterne, men det er en del af Danmark, der virkelig kan få noget ud af at arbejde med digitalisering,” siger Jørgen Andersen.

Efterhånden som Dandy business Park tog form, gik det op for Jørgen Andersen, at der var brug for at skaffe risikovillig kapital til nogle af de nye projekter, der opstod. Derfor overtalte han fem ”gamle” jyske familieejede virksomheder til hver at sætte 10 millioner kroner i en investeringsfond – familier, som står bag store virksomheder som Dandy, GoodFood, Givesco, Comwell og Gundersen Tobacco.

I alt råder Hands-on Mikrofonden over 70 millioner kroner, der igennem de næste tre år skal investeres i startups og SMV’ere, typisk med investeringer op til 3 millioner kroner. Konstruktionen er lidt speciel, fordi de startups, der investeres i, får tilknyttet en mentor, der indsættes i bestyrelsen. Mentoren er en person, der selv har stor erfaring fra erhvervslivet, og mentoren investerer selv 250.000 kroner i virksomheden for at understrege engagementet.

Husets egne data er en ressource
Som nævnt bliver man godt og grundigt registreret, når man går ind i AI Innovation House, og det fortsætter, når man bevæger sig rundt i huset. Mødelokalerne registrerer således, hvor mange der mødes, hvor længe man mødes, om deltagerne står op eller sidder ned, og hvad luftfugtigheden og temperaturen i rummet er.

De mange data er en ressource, der står til rådighed for husets virksomheder, for når man arbejder med kunstig intelligens, har man netop bruge for data at arbejde med. 

Selvom der er fokus på at skabe resultater for virksomhederne, er det ikke alle aktiviteter, der følger den snorlige vej. For tiden samarbejder AI Innovation House med Vejle Musikteater og VejleMuseerne om at producere Art Tech Tuesdays, en serie på ti månedlige video-events, der handler om sammenhængen mellem kunst og teknologi. 

Seneste udgave fokuserede på kryptokunst, og på investeringer i digital kunst, andre har set på kunstig intelligens som et nyt redskab for kunstnere.

Et hurtigt rundspørge hos nogle af virksomhederne viser, at der er store forventninger til synergien og de fremtidige samarbejdsmuligheder, men at det stadig er for tidligt at se konkrete resultater.

Peder Lind Sørensen, salgschef i Globeteam, har store forventninger, men de 15 ansatte i firmaets jyske afdeling er først lige rykket ind: 

”Vi kommer fra et andet kontorfællesskab i Fredericia, hvor der sidder folk fra alle mulige brancher. Men vi ville gerne være i et miljø med selskaber, som vi har noget fagligt tilfælles med. Vores konsulenter har meget mere lyst til at komme ind på kontoret nu, fordi det er mere spændende. Og så tænker vi, at det kunne være en rekrutteringsvej for os. Det er et ungt miljø, og det kan jo være interessant at få tilknyttet nogle af dem, der arbejder med deres startup,” siger Peder Lind Sørensen.

Forrige artikel Californien er blevet centrum for verdens kødalternativer Californien er blevet centrum for verdens kødalternativer Næste artikel Ekspert: Regeringens cyberudspil er en Ekspert: Regeringens cyberudspil er en "forbipasset mulighed"