Panasonic og Locus: Datadeling kan hjælpe politi og brandvæsen med at nå hurtigere frem til ulykker

Der ligger store fordele gemt i, at politi, ambulancetjeneste og brandvæsen bruger de samme platforme og IT-systemer til at kommunikere. Mange vil sikkert tage for givet, at det allerede er tilfældet. Men det er det desværre ikke, skriver Stefan Lindau og Dennis Ahm.

Af Stefan Lindau og Dennis Ahm
hhv. landechef, Panasonic Toughbook, og salgschef, Locus A/S

Har du en iPhone, kender du efter al sandsynlighed navigationstjenesten ‘Kort’, som viser vej, når du har brug for hjælp på landevejen. Du behøver dog ikke nødvendigvis at bruge lige netop denne tjeneste og kan for eksempel downloade ‘Google Maps’ i stedet.

Forestiller vi os en situation, hvor du kører fra dit hjem mod en bestemt destination og bruger ‘Kort’, mens resten af familien kører efter ‘Google Maps’ i en anden bil, er der god sandsynlighed for, at I ankommer til destinationen på forskellige tidspunkter. Simpelthen, fordi der er tale om to forskellige navigationssystemer med forskellige indstillinger og algoritmer.

Den slags vil i de fleste tilfælde være mere eller mindre ubetydeligt. Hvad betyder et par minutter fra eller til? I de fleste situationer betyder det ingenting.

Men er der tale om ulykker, forbrydelser eller terrorangreb med brug for redning fra politi, ambulancetjeneste eller brandvæsen – eller det hele på samme tid - er situationen imidlertid en ganske anden.

Flere veje til samme ulykke

Bare få minutter kan betyde forskellen på liv, død og førlighed. Derfor kan det undre, at danske redningstjenester bruger et væld af forskellige IT-systemer på tværs af regioner og kommuner.

I mange tilfælde bliver der endda gjort brug af flere forskellige løsninger i den enkelte redningstjeneste.

Hvis vi holder os inden for GPS og navigation, er det ikke ualmindeligt, at kommunalt brandvæsen gør brug af fire til fem forskellige navigationssystemer. Altså potentielt fem forskellige måder at komme frem til et ulykkessted på - på grund af tilfældigheder og diverse tidligere indkøb.

Det er bare endt sådan, fordi der af budgetmæssige årsager* ikke blev – og formentlig stadig ikke bliver – tænkt ret meget i retning af hverken digitalisering eller ensretning i det pågældende brandvæsen. 

Eksemplet er vel at mærke ikke unikt.

Vi ser således ofte danske redningstjenester gøre brug af forskellige IT-systemer. Både hvad angår navigation, kommunikation med centralen, kollegerne og andre redningstjenester samt selve styringen og planlægningen af beredskabet. Alt det, der i sidste ende gør tjenesten effektiv - eller det modsatte.

Systemerne findes allerede

Vores postulat er, at redningstjenesterne i Danmark har et meget stort forbedringspotentiale, hvad angår brugen af IT. Dertil, at ganske meget af potentialet ligger gemt i, at man fra centralt hold bliver enige om, hvilke specifikke IT-systemer de danske redningstjenester bør gøre brug af.

Der ligger også enormt store fordele gemt i, at politi, ambulancetjeneste og brandvæsen bruger de samme platforme til at kommunikere. Mange vil sikkert tage for givet, at det allerede er tilfældet. Men det er det desværre ikke.

Det skyldes blandt andet, at der ikke eksisterer en organisation med ansvaret for at udvikle fælles guidelines eller standarder på området. Ej heller eksisterer der en regulerende enhed, der sikrer et minimum af funktioner på dette vigtige kommunikationsområde. 

{{toplink}}

Med et moderne IT-system kan ambulancetjenesten blandt andet dele billeder, videoer eller anden information med brandvæsen eller politi, som er på vej til samme ulykke. Har man som beredskabstjeneste på denne måde mulighed for at forberede sig på, hvad der venter på ulykkesstedet, kan det også betyde forskellen på liv, død og førlighed.

Derudover gør selv den mindste mulighed, som forbereder en væsentligt til arbejdet, det sikrere for beredskabspersonalet.

Der er vel at mærke ingen grund til at vente på ny teknologi, for systemerne findes allerede.

Under alle omstændigheder kan vi med stor forundring konstatere, at vores naboer i Norge i vidt omfang gør brug af ensartede IT-systemer med mulighed for livsreddende informationsdeling. I Danmark sker det næsten aldrig.

Skal vi herhjemme nå derhen, kræver det specifikke myndighedskrav, der sikrer de rette funktioner og ikke mindst kompatibilitet og ensartethed i IT-systemerne. 

{{toplink}}

*RETTELSE KL: 12.53: Altinget har præciseret indlægget efter udgivelse ved at tilføje "af budgetmæssige årsager" til forklaringen om, hvorfor der ikke bliver "tænkt ret meget i retning af hverken digitalisering eller ensretning i det pågældende brandvæsen". 

Forrige artikel Organisationer: EU må tage ansvar for at stoppe spredning af overgrebsmateriale med børn Organisationer: EU må tage ansvar for at stoppe spredning af overgrebsmateriale med børn Næste artikel AU: Kunstig intelligens bliver en del af samtlige uddannelser – spørgsmålet er kun hvordan AU: Kunstig intelligens bliver en del af samtlige uddannelser – spørgsmålet er kun hvordan