Ni nye unicorns baner vejen for Brasiliens startup-miljø

I sammenligning med andre af verdens største lande er Brasilien hidtil blevet set som en ”slow mover” inden for teknologisk udvikling. Men de sidste par år er virkeligheden blevet en helt anden i verdens femtestørste land.

Af Salim Malik, tech-rådgiver, ICDK São Paulo
 
Det bedste tegn på at den teknologiske innovation er kommet op i fart, er, at Brasilien siden starten af 2018 har fået ni nye såkaldte unicorns− altså startups, der når en værdiansættelse på over en milliard dollar. Det er en udvikling, der har fået Brasilien på den globale venturekapital- og startup-radar.

Det er især inden for fintech-området, at der er blevet store, nye selskaber. Det væsentligste eksempel er den digitale bank Nubank, der har hovedkontor i São Paulo. Nubank udbyder blandt andet digitale konti og internationale kreditkort uden gebyrer, samt finansielle ydelser, alt sammen gennem deres tilhørende app.

Nubank har en værdiansættelse på hele ti milliarder dollar og er dermed den nye bank, som er med i den eksklusive klub af kun 20 startups verden over, der kan prale af så høj værdi.
Det gør også Nubank til den største i Latinamerika inden for fintech. I dag bruger over ti millioner brasilianere Nubank, og selskabet annoncerede tidligere i år, at de nu også vil drive bankforretning i Mexico.
 
Nubank er del af et stort og meget aktivt miljø af fintech-startups i Brasilien. Alene sidste år voksede antallet af fintech-startups med 48 procent til over 400 virksomheder.
 
Væksten sker, til trods for at det brasilianske banksystem er et af de mest bureaukratiske i verden – og et af de mest koncentrerede. De fem største banker i landet har en markedsandel på 80 procent, og det har medført nogle af verdens højeste renter.
 
På den anden side er brasilianerne storforbrugere af digital teknologi, og der er en høj udbredelse af smartphones og netforbindelser.
En undersøgelse fra McKinsey viser, at brasilianere i gennemsnit bruger 5 timer på internettet om dagen, mens man i USA til sammenligning bruger 4,3 timer. Samme undersøgelse viser, at brasilianere bruger dobbelt så meget tid på deres smartphones som amerikanerne.
 
Brasilien er, kort sagt et samfund og en økonomi, der er yderst modtagelig over for digital disruption. Det giver også  store muligheder for danske investorer eller startups inden for fintech, forsikring og digital formidling af lån, betaling og finansiering for både private og erhvervsdrivende.

Taxa, food-to-go og fitnesscentre er milliardforretninger

Det er dog ikke kun på fintech-området, at der er gang i udviklingen af startups og unicorns. Et eksempel er transporttjenesten 99 − et lokalt alternativ til Uber. Uber har haft stor succes i Brasilien. Den amerikanske tjeneste har 600.000 registrerede chauffører, og der er gennemført 2,6 milliarder ture igennem de sidste fem år. Men 99 ligger nu lige i baghjulet på Uber.  
 
Andre eksempler på unicorns er Movile, en venturefond, der blandt andet ejer det succesfulde madbestillingsfirma iFood, der i sig selv også er en unicorn.
iFood er app-baseret og leverer mad til brugerne med udbringere på cykel eller scooter. I november 2018 modtog iFood 500 millioner dollar i forbindelse med en investeringsrunde.
 
Også virksomheden Gympass har nået unicorn-status. Gympass er en fitness-app inden for B2B, der giver brugere adgang til et globalt netværk af fitnesscentre og lignende i 15 forskellige lande. En vigtig del af forretningsmodellen er virksomheder, der betaler et månedligt beløb, for at deres ansatte har adgang til centrene.

Nu vil de store gerne lege med de små

Brasilien er blevet Latinamerikas største startup-økosystem, og det er ikke gået ubemærket hen, at der på under to år er kommet ni unicorns i landet.

Som konsulent Jesper Rhode Andersen, der er bosat i Brasilien, observerer:  
”Startups er i kraft af den hastige udvikling de sidste par år blevet mere relevante for større virksomheder. Det er en tendens, at større brasilianske virksomheder nu forsøger at udvikle sig eller innovere ved at indgå i projekter og samarbejder med startups.”
 
Det gælder også for danske virksomheder i Brasilien, hvor for eksempel Mærsk søger at indgå samarbejde med startups inden for logistiksektoren.
 
Det seneste år har landet tiltrukket mange investeringer fra Kina, Japan, Europa og Silicon Valley. Og så skal man ikke glemme, at Brasilien med 210 millioner mennesker er verdens syvendestørste økonomi.
Alt i alt er Brasiliens – og særligt São Paulos – startup-miljø kommet på radaren for den globale venturekapital.

Forrige artikel Schaldemose: Teknologivirksom­hederne skal reguleres på EU-plan Schaldemose: Teknologivirksom­hederne skal reguleres på EU-plan Næste artikel Dansk Erhverv: Sådan bliver EU klar til den digitale tidsalder Dansk Erhverv: Sådan bliver EU klar til den digitale tidsalder