Forsker: Målrettede annoncer var et nybrud

DET LÆRTE VI AF VALGET: Partiernes målrettede deres kampagner mod specifikke grupper af befolkningen i en hidtil uset grad. Det fortæller Jakob Linaa Jensen, forskningschef i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han ser her tilbage på årets folketingsvalg.

Det politiske Danmark er så småt vågnet efter den sommerferie, der startede umiddelbart efter valget. De mange indtryk og nye tendenser fra valgkampen har bundfældet sig, og Altinget har bedt en række iagttagere og aktørere give deres vurdering af folketingsvalget 2015.

I denne uge er det Jakob Linaa Jensen, forskningschef i sociale medier ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han var vidne til en valgkamp, hvor målrettet markedsføring på de sociale medier fik sit endelige gennembrud herhjemme.

”De store partier brugte social mediemarkedsføring på en hidtil uset måde. Det gjorde de meget dygtigt og segmenteret på demografi og andre faktorer. De satsede også meget på at få mange følgere til deres spidskandidater,” siger Jakob Linaa Jensen.

Login