Forbudsknappen i brug

Koncentrat af lederen "Forbudsknappen" i Jyllands-Posten 18. juli 2003 om markedsføring af morgenmadsprodukter overfor børn.

VELMENENDE politikere og eksperter griber straks efter forbudsknappen ved oplysningen om, at TV-reklamer om fødevarer, henvendt til børn, i samtlige tilfælde har til formål at sælge usunde og fedende produkter.

Når - som et eksempel - Quaker Oats i det halvår, Forbrugerinformation har undersøgt, betalte for 194 reklamer på TV 2 for sine Guldkorn, skyldes det naturligvis, at reklamerne betaler sig: Forbrugerne køber flere Guldkorn. (...)

Quaker Oats sælger et lovligt produkt. Derfor har firmaet - inden for markedsføringslovens rammer - også lov til at forsøge at stimulere salget af sine Guldkorn ved at reklamere.

Reklamerne gør ingen børn overvægtige. Overvægtige bliver de, hvis deres forældre ikke tager stilling til, hvad børnene spiser.

Der findes allerede lovgivning, som sikrer varedeklaration af de famøse Guldkorn. Af den lader det sig uden videre aflæse, hvor meget sukker og fedt Guldkornene indeholder. (...)

Det er muligt, at TV-reklamer stimulerer børnenes lyst til Guldkorn, men ansvaret for børnenes rette ernæring er en af de pligter, man som forældre selv må tage på sig. Lovgivningens opgave i den sammenhæng er at sikre, at forbrugerne har de informationer om varerne, som er nødvendige for at træffe oplyste beslutninger.

Forrige artikel Nyrups forarmede partifæller Næste artikel Vesselbos selvransagelse