Horesta: Hotellerne driver dansk turisme og økonomi frem

DEBAT: Hotelbranchen betaler skat af sin indtægt og bidrager dermed til at brande Danmark igennem VisitDenmark. Det skal også gælde for dem, der lejer ud igennem Airbnb, skriver Katia K. Østergaard fra hotel- og turismeorganisation, Horesta.

Af Katia K. Østergaard
Adm. direktør HORESTA, hovedorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet

Airbnb er en professionel udlejningstjeneste, der har fået privat udlejning til turister til at eksplodere. Tjenesten formidler overnatning svarende til mere end 12 procent af overnatningerne på de danske hoteller, viser seneste opgørelse.

Airbnb er en massiv spiller i dansk turisme, og der er brug for, at vi ikke kun fokuserer på danskernes mulighed for at tjene nogle hurtige penge, men også de udfordringer, det giver borgere, byer og turisme over hele verden.

Udfordringerne er kort sagt; der er massiv forskel i den skattefri udlejning til turister, og mange svarer slet ikke skat; de hurtige udlejningskroner affolker byer og erstatter borgere med turister; turiststrømme i byernes ejendomme skaber utryghed hos naboer; ejendomsejere og kommuner kan ikke gribe ind; og ikke mindst – den private udlejning udfordrer turismeerhvervets mange arbejdspladser.

Derfor er der brug for regulering og klare rammer – og fair vilkår for de virksomheder, der beskæftiger titusindvis af ansatte her i Danmark.

Husk, at fire ud af fem Airbnb-turister var kommet til Danmark alligevel – og deres forbrug i butikker og på restauranter er ikke anderledes end turister på vandrehjem, hostels eller hoteller. Men forskellen er, at en Airbnb-overnatning ikke skaber arbejde til receptionisten, rengøringsmedarbejderen eller morgenmadskokken på hotellet.

Konkurrencen udvikler

I mange byer og lande er det kommet for vidt, og man kæmper for at begrænse de private udlejningstjenester. I Danmark har vi indtil videre set stille til – frem for at håndtere udfordringerne inden de bliver til problemer.

Airbnb har fremmet privat overnatning særligt i vores store byer. Det giver nye og flere tilbud, og konkurrencen er med til at udvikle turismeerhvervet. Til gavn for turisterne – og til gavn for Danmark.

Men herudover bidrager Airbnb eller private udlejere ikke. Hoteller, sommerhusudlejningsbureauer og færgeselskaber betaler både skat, som finansierer VisitDenmark og branding af Danmark, og de bidrager økonomisk til markedsføring af Danmark. Så mens turismeerhvervet investerer penge i at tiltrække turister, kan andre skumme fløden. Ingen tvivl om at få bidragsydere og faldende bevillinger på sigt vil undergrave markedsføringen af landet.

Det er derfor afgørende:

  • nationalt at finde en model, hvor Airbnb automatisk indberetter private udlejeres aktivitet. Og hvis ikke, at udlejere får en registreringspligt – som i Island – så myndigheder kan sikre, at skatte- og boligregler følges.

  • kommunalt at beslutte, hvor man vil sætte grænsen for privat udlejning af hensyn til udviklingen af byerne og turismens jobmuligheder. Det har Airbnb medvirket til i mange byer.

  • erhvervsmæssigt at få klare rammer for, hvornår privat udlejning tager form og omfang af erhvervsudlejning og bliver til hoteldrift. Det bør være, når mere end én bolig udlejes og i mere end vores 5-6 ugers ferie. Så skal udlejningen godkendes kommunalt og ske i virksomhedsform.

Dansk turisme har plads til – og brug for – nye aktører. Og danskerne, som er essensen i vores turismeerhverv, må også gerne tjene penge på deres private udlejning. Men det er det professionelle, jobskabende erhverv, der driver dansk turisme og økonomi frem.

Derfor er det på tide at få skabt en spillebane med fair play, der sikrer, at der også fremadrettet er plads til mange spillere på banen.

Forrige artikel Debat-overblik: Virker sommerhuse som medicin for udkanten? Debat-overblik: Virker sommerhuse som medicin for udkanten? Næste artikel Cepos: Airbnb givere mere velstand og flere turister Cepos: Airbnb givere mere velstand og flere turister