Pendlere: Kystbane-udbud er en fiasko

TOG: Udbuddet af Kystbanen er en fiasko, konstaterer Pendlerklubben efter en ny politisk aftale, der giver færre tog på en række stationer - til gengæld skal togene komme til tiden.

En ny politisk aftale skal sikre tog til tiden på Kystbanen. Aftalen betyder, at passagerne på en række stationer får langt færre tog, end det oprindelige udbud lagde op til.

På den baggrund tøver Pendlerklubbens formand, Michael Randropp, ikke med at kalde udbuddet en fiasko.
"Vi er rigtig skuffede over, at vi aldrig har fået den kvalitet, som vi blev lovet, og det viser, at udliciteringen er en fiasko."

Udliciteringen og en meget stram køreplan har betydet, at passagerne i månedsvis har levet med forsinkede og aflyste tog, samt tog der sprang stationer over. Udbudskonstruktionen har gjort det svært at placere et ansvar, men med en ny politisk aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale forsøger transportministeren nu at løse problemerne. Aftalerne betyder en ny og mere robust køreplan med færre tog.

Pendlerklubbens formand er alligevel tilfreds med aftalen.
"Det bedste ville være, hvis vi fik de afgange, som vi var blevet lovet. Det kan så ikke lade sig gøre. Det næstbedste er så, at vi får trafikken til at fungere. Det kan være lige meget med mange afgange, hvis togene ikke kommer," siger han.

Han har siden maj arbejdet for ændringer på Kystbanen og har blandt andet flere gange efterlyst en ny køreplan.

"Det er trist, at vi skulle vente så længe, men det er en stor opmuntring, at den nye minister nu træder i karakter," siger Michael Randropp og understreger, at foreningen fortsætter sit samarbejde med transportministeren. Blandt andet vil foreningen arbejde for bedre busbetjening af de stationer, som nu får færre busser.

Tilfreds minister 
Foruden den nye køreplan indsættes der reservetog på tre stationer, der indføres procedurer, så togene kommer hurtigere afsted fra perronerne ligesom særlige perronmanagers på Hovedbanegården og i Kastrup skal få folk hurtigt ind i toget. Endelig har transportministeren indført en ny rettidighedsorganisation, der skal overvåge rettidigheden (læs hele aftalen nedenfor).

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) glæder sig over aftalen.
"Vi laver en række tiltag, men det afgørende på Kystbanen er, at vi 15. august får lavet en ny køreplan. Det har Pendlerforeningen efterlyst," siger ministeren, der erkender, at aftalen betyder færre tog.

"Jeg har fra dag et sagt, at det ikke kommer til at gå, som det er nu. Derfor skal der køre færre tog, så det kommer til at fungere. Jeg er sikker på, at pendlerne også efterspørger, at man kan have tillid til, at togene også kører," siger ministeren, der med aftalen lover at mindste 90 procent af togene kører til tiden inden udgangen af i år.

Hans Christian Schmidt har kun været minister i to måneder og ønsker derfor ikke at kommentere, om man kunne have grebet ind før.
"Vi skulle have lavet strukturen først, inden vi kunne lave disse tiltag."

S og SF udenfor 
Den nye Kystbane-aftale er lavet mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale - og altså ikke med Socialdemokraterne og SF, som er med i den store transportaftale. Det skyldes, at S og SF i sin tid ikke var med til at lave aftalen om udbuddet, understreger ministeren.

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, undrer sig alligevel over, at ministeren har lavet en smal aftale.
"Vi har et bredt forlig på transportområdet, men det kommer selvfølgelig an på, hvordan man tolker ånden i den brede transportaftale. Nu har vi fået ny minister og han tolker det i hvert fald ikke på samme måde som mig," siger hun.

Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, understreger, at Socialdemokraterne gerne have været med i en aftale.
"Vi vil gerne have indflydelse og tage ansvar, men det er meget fair, at det er den forligskreds, der traf den dårlige beslutning om at sende banen i udbud, som nu også tager ansvaret og rydder op efter sig selv," siger han.

Han tvivler på, at aftalen er nok til at rette op på Kystbanetrafikken og peger ligesom Pendlerklubben på udbudskonstruktionen.
"Hele regeringens udbudskontruktion er usund, og derfor sidder vi nu i suppedasen," siger han.

I aftalen fremgår desuden, at togene nu opfører med at springe stationer over for at komme hurtigt frem. Men Pia Olsen Dyhr efterlyser sanktionsmuligheder.
"Ifølge udbuddet kan de jo springe stationerne over, så jeg vil gerne se, hvilke sanktioner ministeren forestiller sig, at han har," siger hun.

Forrige artikel Brian Mikkelsen ser spirende forår i økonomien Næste artikel Dansk fattigdomsgrænse udsat Dansk fattigdomsgrænse udsat