Olsen Dyhr: Bilisterne er deres egen værste fjende

DEBAT: Der er intet i vejen med at have bil. Men flere danskere burde hoppe på cyklen eller bruge den kollektive trafik noget oftere. På den måde mindsker vi trængslen og de lange bilkøer, skriver Pia Olsen Dyhr (SF).

Af Pia Olsen Dyhr (SF)
Formand og tidligere transportminister  

Jeg hører undertiden vrisne bemærkninger om, at SF er bilisternes værste fjende. Det holder ikke en meter!

Masser af SF’ere har en bil; jeg har selv en bil og kører ofte i den. Men jeg cykler også, går og tager med glæde metroen.

Et af de trafikpolitiske problemer i Danmark er, at nogle mennesker opfatter sig som bilister. 100 procent bilister. De cykler sjældent, og de har helt opgivet at bruge den kollektive trafik, også de steder, hvor der er rigtig gode tilbud. Det gælder især til og fra de store byer. Og børn køres fra og til skole og fritidsaktiviteter frem for at lære at cykle eller tage bus og tog. Danskerne har ikke så mange biler som i vores nabolande, men vi kører faktisk længere i bil.

Brug cykel og kollektiv trafik
En kulturændring, hvor flere opfattede sig selv som trafikanter, der brugte forskellige transportmidler i forskellige situationer, ville være et stort fremskridt (der er selvfølgelig også mange danskere, der har det sådan i forvejen).

Hvor flere vænnede sig til at overveje, om man ikke kunne tage cyklen til de korte ture. Tænkte over, om børnene ikke selv kunne transportere sig rundt – man kunne begynde med at følge dem på cykel eller i bus, så de kendte vejen. Lærte at bruge rejseplanen, så man kunne tjekke om bus og tog var en mulighed. Det er den udvikling, SF vil understøtte ved at forbedre forholdene for cyklister og forbedre de kollektive transporttilbud.

Bilisternes sande fjende
Alt det er vigtigt, for bilisternes værste fjende er – bilisterne! På de tidspunkter og steder, hvor der er trængsel, forsinker hver yderligere bilist alle de andre. De, der sidder i køerne og bander over forsinkelsen, kunne vælge at tænke positivt og sende en venlig tanke til dem, der tog toget eller cyklen. Og så vælge at gøre det selv dagen efter.

Alt det kræver naturligvis, at de kollektive trafiktilbud hele tiden forbedres og udvides, så de kan rumme de flere passagerer. For eksempel ved at tog og bus kører oftere. Det vil til gengæld også være til gavn for dem, der ikke har anden mulighed end at bruge den kollektive transport (eller cykel og ben) – børn, unge og gamle.

At lade som om man kan løse Danmarks trafikale problemer ved at bygge endnu flere motorveje – vi har faktisk mange af slagsen – holder ikke i byretten.

Grønne afgifter
Der er også brug for at se på den måde, bilafgifterne i dag er skruet sammen på. Det er tidligere lykkedes - blandt andet på SF’s forslag – at få miljø og klima regnet ind i såvel registreringsafgift som grøn ejerafgift. Det har ført til, at bilerne i dag forurener betydelig mindre end tidligere.

Men systemet er ikke så effektivt længere. Det haster efterhånden med at få at vide, hvad regeringen vil med elbilerne – bliver fritagelsen for registreringsafgift forlænget, eller stopper den ved udgangen af året?

SF vil ikke hæve bilafgifterne, men det er helt afgørende for os, at de bliver grønnere. Det er ikke bilistfjendsk – det er miljøvenligt. Til gavn for os alle sammen; uanset hvilke transportmidler vi bruger.

Forrige artikel SF: Vi skal tage ved lære af Eritrea-sagen SF: Vi skal tage ved lære af Eritrea-sagen Næste artikel Mikkel Bogh: Hvornår bliver kultur til et ægte politikområde? Mikkel Bogh: Hvornår bliver kultur til et ægte politikområde?