Liste: 15 anderledes tiltag i valgkampen

GIMMICKS: I krig, kærlighed og valgkamp gælder alle kneb. Altinget har samlet en liste over alternative måder, politikerne forsøger at vinde vælgernes gunst på. Fra valgsange over Snapchat til kondomer.

Flyers, dør til dør-kampagner og valgannoncer spreder sig som ringe i vandet under valgkampen. Altinget har samlet 15 eksempler på kreative kampagne-kneb fra valgkampens første uge. Fra gamle kendinge til spritnye påfund.

1. Morgenmad med Pia Olsen Dyhr

Vi begynder med en morgenfrisk SF-formand. I løbet af valgkampen skal Pia Olsen Dyhr spise tolv måltider med tolv forskellige danskere for at blive klogere på "hvor Danmark skal hen". Første punkt på menuen var morgenmad med McDonald's-direktør Joachim Knudsen. Senere udvides listen med blandt andre en pædagog, en dagpengemodtager og en libanesisk frisør.

2. En alternativ valgplakat

Da valgkampen blev fløjtet i gang, var de traditionelle valgplakater hurtige til at erobre landets lygtepæle. Det nye parti Alternativet har her set sit snit til at levere en stikpille til de etablerede partier. Det sker med en lille plakat placeret under de politiske modstandere med teksten: “...Der er også Alternativet.”
Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Altinget.

3. Kort er godt

Valgkampen varer i år hele 23 dage. Det er den længste i 20 år, men de danske politikere har også taget den helt korte politiske kommunikation til sig. På det sociale medie Snapchat deler de billeder og korte videoklip fra deres valgkamp. "Så rykker vi," skrev SF-kandidat Carl Valentin for eksempel på sin Snapchat-profil og delte et billede af sin valgplakat, da folketingsvalget blev udskrevet. Find nogle af de mange politiske Snapchat-profiler, som du kan følge, her.

4. Spørg en S-politiker

På Danmarks mest brugte sociale medie – Facebook – forsøger Socialdemokraterne at få vælgerne i tale gennem en daglig spørgetime. Alle hverdage i valgkampen kan man fra klokken 14 til 15 chatte med en profil fra partiet direkte på Socialdemokraternes Facebook-side. Indtil videre har fødevareminister Dan Jørgensen, transportminister Magnus Heunicke og politisk ordfører Maja Panduro været ved tasterne.

5. Tal til maven

Flere kandidater serverer deres politiske budskaber med lidt sødt til. Kage, hjemmebagt eller hjemmebragt er en klassiker i valgkampen. Konservativ Ungdoms Nikita Klæstrup forsøger løbende at holde styr på, hvor den næste bid kan erhverves. Det gør hun på denne blog.

6. Løkke løber – vil du med?

Mens valg-kagerne flyder i en lind strøm, er der også mulighed for at smide nogle af de ekstra kulhydrater igen. Det kan eksempelvis gøres i selskab med Venstres formand Lars Løkke Rasmussen, der inviterer på løbetur under valgkampen. Mandag aften var det en fem kilometers tur gennem Risskov ved Aarhus, der var på programmet.

7. Video direkte til vælgerne

Det nye sociale medie Periscope tillader brugere – heriblandt politikere – at sende direkte video til deres følgere. Det sker via en app til smartphones. Den mulighed brugte Radikales Manu Sareen for eksempel, da han mandag aften var i debat med Dansk Folkepartis Peter Skaarup. Omtrent halvdelen af partierne har en profil på Periscope, og det samme har en stribe folketingskandidater. Mediet er dog ikke for alvor slået igennem, og det er småt med aktiviteten fra politikerne. Helle Thorning-Schmidt deltog dog i et 10 minutter langt interview over Periscope med DR-journalisten Johannes Langkilde, som også blev sendt direkte på tv.

8. Politik med ikoner

Med smartphones og sociale medier er der fulgt de festlige humørikoner emojies. Dem har Radikale taget til sig, og forleden fremlagde de deres valgprogram fortalt med de avancerede smileyer på Twitter.

 

9. Bestil en debat

Er intens valgkampsdækning i aviser, radio og TV ikke nok for dig, kan du også bestille din egen valgdebat. På tværs af partier er grupper af politikere gået sammen og stiller deres uenigheder til rådighed for dem, der måtte have lyst til at lytte. Det gælder blandt andre politiker-teamet Simon Emil Ammitzbøll (LA), Ida Auken (R), Rosa Lund (EL), Peter Skaarup (DF), Søren Pind (V) og Peter Hummelgaard Thomsen (S).


10. Tid til (gen)rejsning 

Mens størstedelen af det politiske Danmark sover, vil netop Peter Hummelgaard Thomsens kampagne være at finde i nattelivet. Under blandt andet byfesten Distortion vil de dele kondomer ud med sloganet: “Krisen skal sluttes – tid til (gen)rejsning!“ Ifølge kandidaten selv skulle der være et par tusind kondomer klar til uddeling i løbet af valgkampen.
Foto: TV 2.

11. Internetreklamer lever deres eget liv

Mens morgenaviserne er prydet af store helsides-annoncer med partierne, er også netaviserne plastret til med politiske reklamer. Annoncerne er dog ikke begrænset til almindelige politiske paroler, grafikker og kandidat-billeder. Under den første partilederrunde bragte Venstre eksempelvis løbende kommentarer fra partiets egne kandidater gennem deres internet-annoncer. Socialdemokraterne brugte også en internet-annonce til at bringe nyheden, da de lancerede et nyt valgudspil.

12. Til tonerne af valg

En af de faste elementer i valgkampen er de musikalske indslag. Flere kandidater har allerede været på banen med en valgsang, og det samme har enkelte partier. Først var det Dansk Folkeparti, hvor det traditionen tro var transportordfører Kim Christiansen, der stod for både at komponere og indspille musikken. Titlen er “Tryghed og tillid”. Kort efter fulgte Nationalpartiet med sangen "Rigtig Dansker".

13. Vælg en video

Valgkamp er også sæson for valgvideoer. I handels- og udviklingsminister Mogens Jensens (S) video stiller han sine mange minister-ture i udlandet til skue, mens Radikales Ida Auken (R) har været en tur i biografen

 Skærmbillede fra Ida Aukens video.

14. Hvis siger DU stop til?

Det Konservative Folkeparti har i foråret vakt opsigt med deres STOP-kampagne, der blandt andet langede ud efter “nazi-islamisme”, tyvebander og regel-tyranni. Nu kan vælgerne selv komme til orde: "Hvad siger du STOP til?, spørger Konservative på sitet www.folkekampagnen.dk, hvor brugerne kan lave deres eget digitale STOP-skilt.

Som en krølle på K-kampagnen kan det nævnes, at partiets nyslåede folketingskandidat Mads Holger har gjort sig bemærket ved mandag at lancere sin egen "START-kampagne." Med budskabet "Start den konservative nytænkning her" skal kampagnen, ifølge Mads Holger, bidrage med "positive politiske budskaber" under valgkampen.

15. Spyt i mobilkassen

Mobil-tjenesten MobilePay er en af de digitale tjenester, der er kommet til siden 2011-valget. Den bruges af flere politiske partier til at samle frivillige donationer over mobiltelefonen. Ifølge Børsen benytter otte ud af ti partier sig af MobilePay.

Altingets erhvervspraktikant Noah Jakob Pruzan-Jorgensen har bidraget til denne artikel.

,

Forrige artikel SF-DF-alliancen fortsætter: Stop lettelse af selskabsskat SF-DF-alliancen fortsætter: Stop lettelse af selskabsskat Næste artikel Intet er sikkert i Grønland Intet er sikkert i Grønland