Kun DSB-kunder får glæde af ombudsmand

KLAGER: Utilfredse kunder på kystbanen, i busser og metro får ikke glæde af den ombudsmand, som transportministeren vil oprette. Det er helt urimeligt, lyder det fra opposition og Kystbanens pendlere.

Utilfredse DSB-kunder kan fremover klage til en ombudsmand. Men den mulighed får kunder i bus, metro, Arriva- eller DSB First-tog ikke. Det vækker undren og kritik hos både pendlere og oppositionspolitikere.

Efter en stribe mediesager om dårlig service i DSB besluttede transportminister Hans Christian Schmidt (V) i denne uge, at DSB skal oprette en uvildig ombudsmand, som utilfredse kunder kan klage til.

"Det er vigtigt, at DSB's kunder ved, at DSB's ejer og DSB selv tager sommerens epiosder meget alvorligt," siger ministeren i en pressemeddelelse.  

Ombudsmanden skal referere til DSB's ledelse, og kan af egen drift tage sager op. DSB skal i løbet af en måned lave en plan for, hvordan ombudsmanden skal fungere, men allerede nu står det klart, at initiativet i første omgang kun retter sig mod DSB-kunder.

Det betyder, at utilfredse kunder på den problem-ramte Kystbane-strækning, som drives af DSB First, ikke vil få glæde af ombudsmanden. Det forarger Kystbane-pendlernes talsmand, Michael Randropp.

"Man skal selvfølgelig også kunne klage over DSB First. Der skal selvfølgelig være lige rettigheder for alle togpassagerer," siger han og opfordrer ministeren til at inddrage pendlere i arbejdet med at definere ombudsmandens opgaver.

Ombudsmand for alle 
Også på Christiansborg vækker DSB-ombudsmanden undren.
"Det er en glimrende ide, men jeg går da ud fra, at det bliver en transport-ombudsmand, så for eksempel buspassagerer også kan klage," siger SF's trafikordfører, Anne Baastrup.

Socialdemokraternes forbrugerordfører, Benny Engelbrecht, har stillet ministeren en række spørgsmål om ombudsmandens rolle. Engelbrecht undrer sig over, at det kun er DSB's kunder, som i første omgang får glæde af initiativet.

"Jeg kan ikke se, hvorfor der skal være forskel på, om man bliver behandlet dårligt af DSB eller i en bus eller i Arriva-tog," siger han.

Transportministeriet oplyser, at der aktuelt kun er planer om en ombudsmand for DSB.

Ankenævn findes allerede 
Transportministerens forslag kommer halvandet år efter, at Folketinget besluttede at oprette Ankenævnet for Bus, Tog og Metro. Her kan kunder henvende sig, hvis de har fået afslag på en klage hos en tog-, bus- eller metro-operatør, men nævnet behandler kun klager, hvor der er en økonomisk tvist - oftest sager om bøder. Ankenævnet kan altså ikke behandle klager over dårlig opførsel fra togpersonale - det vil DSB's ombudsmand kunne.

I Forbrugerrådet peger afdelingschef Vagn Jelsøe på risikoen for, at den nye ombudsmands opgaver kan kollidere med Ankenævnets opgaver. Han understreger, at ombudsmanden under ingen omstændigheder kan erstatte det uafhængige ankenævn.

"Ombudsmanden kan være positiv, hvis det betyder, at DSB tager kundeklagerne mere seriøst og får styrket den interne klagebehandling. Det er godt, hvis det betyder, at færre kunder behøver klage til Ankenævnet. Men man kan være bekymret for, at den nye instans skaber forvirring over klageprocessen, så kunderne ikke ved, hvor de skal henvende sig. Det kræver stor klarhed over rollefordelingen mellem ombudsmand og ankenævn, og det skal ikke pille ved ankenævnets status som uafhængigt klageorgan," siger han.

Også Benny Engelbrecht er bekymret for, at kunderne bliver forvirrede over, hvor de skal klage.
"Jeg kan blive bekymret for, at ankenævnets indflydelse udhules. Hvis problemet er, at der er typer af sager, som ankenævnet ikke kan tage op, så kunne man jo overveje at udvide nævnets beføjelser," siger han.

I Transportministeriet oplyser man, at Ankenævnet skal fortsætte uændret - men påpeger, at det ikke er alle typer sager, som nævnet kan behandle.

Forrige artikel Løkkes top-ti vision smuldrer Løkkes top-ti vision smuldrer Næste artikel Frygt truer Europas internationale position Frygt truer Europas internationale position