Hjort: EU-rabat er hokus pokus

RABAT: Venstres Claus Hjort Frederiksen kalder regeringens EU-rabat for et ”hokus pokus-nummer”. Han frygter, Danmark selv kommer til at betale for den. Ifølge Thorning er rabatten identisk med den, VK-regeringen foreslog.

Kort inden statsministeren rejser til EU-topmødet med forhandlinger om EU's budget langer den tidligere finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) hårdt ud efter regeringens første prioritet ved forhandlingerne: En dansk rabat på en milliard kr. på det europæiske budget.

Sådan som rabatten forventes udformet er der nemlig ikke tale om "en rigtig rabat," lyder det fra Venstre-manden. For det kan godt være Danmark får en rabat på en milliard kr. ud af forhandlingerne, men den vil hurtigt kunne blive ædt af nye danske penge til et stigende EU-budget.

"Hele tanken bag øvelsen, da vi var i regering og foreslog en rabat, var, at vi skulle have rigtige penge ud af rabatten. De penge skulle jo bruges til finansieringen af vores 2020-plan. Men sådan som den formuleres nu, så risikerer vi at finansiere rabatten selv," siger Claus Hjort Frederiksen.

En netto-rabat
Spørgsmålet om rabatten er særligt vigtigt for Danmark under de kommende forhandlinger om EU's budget. Ikke alene mener et helt Folketing, at Danmark betaler urimeligt meget til budgettet i forhold til andre rige lande. Rabatten er også allerede blevet brugt som finansiering i skattereformen.

Venstre er selv med i skattereformen og står bag det forhandlingsmandat, regeringen har fået til at forhandle EU-budgettet, men det holder ikke Hjort Frederiksen tilbage. Og det nuværende forhandlingsoplæg svarer ikke til det, den tidligere regering lagde op til, da man præsenterede ideen om en rabat, mener den tidligere finansminister.

"Dengang var forudsætningen den, at det var en rigtig rabat. At vi netto fik en milliard til finansieringen. Nu tyder meget på vi kan få en nominel rabat, som vi selv kan være med til at finansiere," siger han.

Hvor ser du forskellen på jeres tidligere og den nuværende regerings rabat?

"Det virker som om, at statsministeren sondrer mellem indtæger og udgifter, om hvor rabat-kravet skal gælde. Og det er klart, at hvis hun kan få en rabat, men udgifterne stadig stiger, så virker det som om, at vi til sidst kan risikere at finansiere rabatten selv," siger Claus Hjort Frederiksen.

Thorning: Rabatten den samme
På torsdagens europaudvalgsmøde understregede Hjort Frederiksen, at der oprindeligt var tale om en nettobesparelse til 2020-planen, og den nuværende model var et "hokus pokus-nummer".

Kritikken blev dog hurtigt afvist af statsminister Helle Thorning-Schmidt (S). Her slog hun fast, at rabatten ikke betyder, Danmark skal betale mindre til EU's budget, men korrigere den danske regning til EU i forhold til andre rige lande. Det er to forskellige ting.

Hun understregede samtidig, at der ikke var forskel på den rabat, regeringen nu arbejder for og den, som VK-regeringen ønskede.

"Jeg tror simpelthen, vi forstår det på den præcis samme måde. Vi vil gerne have en rabat på indtægtssiden, der giver os mulighed for at have en milliard, som vi i vores fællesbudget, vi har herhjemme, kan disponere over," sagde Helle Thorning-Schmidt og tilføjede, at regeringen tolker "forhandlingsmandatet præcis på samme måde, som den tidligere regering lagde op til man skulle."

Bedste strategi
Statsministeren sagde, at hun regnede med, at det samlede budget bliver mindre end det, som er foreslået fra EU-Kommissionen, men at det stadig bliver større end det, vi har i dag. Spillet om, hvor meget Danmark skal betale til EU - med eller uden rabat - er dermed en kamp på flere fronter.

"Får vi en reduktion på budgettet, som vi kæmper for, og hvis vi får den rabat, vi kæmper for, så får vi forbedret vores nettoposition. Så hvis man er optaget af det, så er det sådan, man skal kæmpe," sagde Helle Thorning-Schmidt.

Der er topmøde mellem EU's regerings- og statschefer torsdag og fredag i Bruxelles.

Forrige artikel LA gennemfører mindre rokade LA gennemfører mindre rokade Næste artikel Danskerne: Kollektiv trafik er kørt af sporet Danskerne: Kollektiv trafik er kørt af sporet