Forhandlinger om togfonden brudt sammen

SAMMENBRUD: Forhandlingerne om togfonden er udskudt på ubestemt tid. Ultimativt krav i sidste øjeblik fra Dansk Folkeparti er skyld i sammenbruddet, lyder det fra transportministeren. DF afviser beskyldningerne.

Efter et langt forhandlingsforløb om togfonden er forhandlingerne nu brudt sammen.

Det konstaterede transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) sent mandag aften.

"Jeg er meget ked af, at vi ikke er kommet videre med Dansk Folkeparti. Men det nytter ikke noget, at man i allersidste øjeblik kaster et ultimativt krav på banen, som ikke har været der før," sagde hun umiddelbart efter sammenbruddet.

Årsagen er ifølge ministeren, at Dansk Folkeparti i ellevte time kom med et krav om, at banen mellem Billund og Vejle skulle være en letbane. En udlægning, der desuden støttes af Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, der har forhandlet for Enhedslisten gennem forløbet.

Men sådan en løsning er ikke kutyme, da der normalt er kommunal medfinansiering på letbaner og metro. Derfor afviser ministeren pure kravet. Derudover er det også en dyrere løsning end jernbanen, der ville koste knap 800 millioner kroner.

"Det er en måde, som vi aldrig har finansieret en letbane på før. Det vil svare til, at staten betalte hele metroen i København, og så bliver det altså svært at nå hinanden. Regeringen kan ikke acceptere statslig finansiering af en letbane i Vejle til 1,2 milliarder kroner," sagde Pia Olsen Dyhr, der betegnede forslaget som politisk drilleri.

DF: Vi er ikke ultimative
Hun henviste til, at Dansk Folkeparti er blevet imødekommet på en lang række områder ved eksempelvis at få en buffer af udisponerede midler i fonden på fem milliarder kroner samt en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund.

I Dansk Folkeparti er man noget mere afdæmpet. Trafikordfører Kim Christiansen mener ikke, at der er tale om et ultimativt krav, men at partiet i al stilfærdighed ønsker at undersøge muligheden for en letbane og i den forbindelse inddrage de lokale parter i sagen.

"Vi er ikke ultimative. Men vi vil gerne have, at man lokalt får mulighed for at afgøre, hvad det er for en løsning, man ønsker sig. Og regeringen har sagt, at den ikke vil være med til at finansiere en letbane i Vejle, og det er sådan set det, der skiller os en lille smule nu," siger Kim Christiansen, der siger, at man er enig på de andre områder, herunder en Vejlefjordbro i 2024.

Dyhr i tænkepause
Han fortæller, at han har fået mange mails fra lokale folk i Vejleområdet, der udtrykker ønske om at se på en letbaneløsning. Næste skridt for Dansk Folkeparti bliver at drøfte det seneste aftaleudkast i folketingsgruppen tirsdag.

"Vi er kommet så langt, som vi kan i dag. Men vi er nødt til at vende det her internt i partiet," siger han.

Da der er tale om et regulært sammenbrud, er der i sagens natur ikke fastsat nye datoer for forhandlinger i forligskredsen. Transportministeren fortæller, at næste skridt er at drøfte situationen med resten af regeringen.

"Nu vil regeringen overveje, hvad der skal ske fremadrettet. Vi ser jo meget gerne, at vi kommer til at levere til bedre tog i Danmark," sagde Pia Olsen Dyhr.

Forrige artikel Slaget om Bornholm Slaget om Bornholm Næste artikel Penge til fattiges tandpleje bliver ikke brugt Penge til fattiges tandpleje bliver ikke brugt