Data-analyse: Rød blok hører om blå blok på Facebook

ANALYSE: Socialdemokraterne er ved at miste pusten på Facebook. Derimod er Venstre langt om længe kommet op i gear og har sat slutspurten ind, skriver Mikkel Krogsholm. 

En hel del forskning har vist, at folk af samme politisk overbevisning flokkes og skaber et politisk ekko-kammer, hvor deres holdninger og ideologi bliver selvforstærket.

Men Facebooks forskningsafdelingen publicerede for en måned siden en interessant artikel under overskriften ”Exposure to Diverse Information on Facebook”. Artiklen tager udgangspunkt i amerikansk politik og ser på, hvordan information spreder sig på tværs af politiske skel. Her fandt Facebook blandt erklærede demokrater og republikanere (de to store amerikanske blokke) at:

  • 23 procent af deres venner havde en anden politisk ideologi end dem selv
  • 29,5 procent af politiske nyheder krydser de ideologiske skillelinjer
  • 28,5 procent af indholdet i brugernes ”news feed” krydser de ideologiske skillelinjer
  • 24,9 procent af de nyheder, der blev klikket på, havde krydset den ideologiske skillelinje

Kort sagt: Der ryger information på tværs af de politiske skillelinjer. Det er ikke ekko-kammer det hele, og der er ingen grund til at tro, at samme tendens ikke også gælder her i Danmark.

Blå fremgang
De seneste målinger viser, at blå blok er ved at genvinde den førerposition, som de havde, da valget blev udskrevet.

Professor og valgforsker Søren Risbjerg Thomsen fra Aarhus Universitet laver i løbet af valgkampen snit for udviklingen i meningsmålingerne på Altinget. Risbjergs seneste snit viser, at blå blok er på fremgang.  

Den samme tendens viser Københavns Universitets tweetende politologer, der hver dag kommer med en opdatering af denne flotte grafik:

Ræs til Marienborg

Og også markedet viser nu, at deres tillid tipper til blå blok. Det kan man se i denne figur, der illusterer udviklingen i bookmakernes odds:

Bookmaker tweets

Kan Facebook flytte stemmer?
Jeg skrev i begyndelsen af maj:

”I amerikanske valgkampe er der meget fokus på at skubbe den vælger, der står og tøver, i favnen på det rigtige parti. Den latente støtte skal aktiveres, og det skal gøres nemt for støtterne at bidrage og blive engagerede.

Facebook er et meget personligt medie, og delinger og kommentarer gør, at det rammer næste led. Derfor er det mest interessant at skabe engagement, for det spreder sig og rammer flere potentielle vælgere.”

Jeg fremhæver dette, da vi i takt med skiftet tilbage i blå bloks favør ser, at Socialdemokraterne er ved at miste pusten med hensyn til engagement på Facebook. Venstre derimod er langt om længe kommet op i gear og har sat slutspurten ind.

Engagement på Facebook (talking about)

Nu er vi vidner til den modsatte bevægelse: Socialdemokraternes ringe i Facebook-havet bliver mindre i takt med, at Venstres vokser. Samtidig ser vi en vælgervandring fra rød blok tilbage mod blå.

Det er ikke utænkeligt, at rød blok stormede frem fra en underdog position i meningsmålingerne, fordi de blev hjulpet godt på vej af et enormt engagement fra især Socialdemokraternes facebookside. Den store aktivitet spredte sig som ringe i vandet, og i følge Facebooks forskning spredte det sig også over de ideologiske skillelinjer og trak stemmer over midten.

Ugen, der gik, på sociale medier
Lad mig slutte af med en status på udviklingen på sociale medier den seneste uge.

Der er ikke sket nogle magtskift på udviklingen i Facebook-likes og Twitter-followers siden sidste uge. Når det kommer til likes, er det stadig Liberal Alliance, der har flest med knap 67.000 likes.

 

Alternativet er stadig den store vinder på Facebook i valgkampen, hvor de har haft den største fremgang med mere end 18.000 nye likes siden udskrivelsen.

 

På trods af de dårlige målinger kan Radikale Venstre holde fast i, at de trods alt stadig er det største parti på Twitter med 16.500 følgere.

Alternativet er nu stukket foran de andre partier og er det parti, der har samlet flest følgere på Twitter siden valgets udskrivelse. De kører dog nærmest parløb med Venstre og Socialdemokraterne, der ikke her langt bagefter.

---
Mikkel Freltoft Krogsholm er direktør i 56North, som hjælper virksomheder med at analysere data. Han er tidligere medlem af Liberal Alliances hovedbestyrelse. På Altinget skriver han analyser om dansk politik med udgangspunkt i alt fra støvede registerdata til sociale medier. Analysen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Forrige artikel Thorning sender advarsel til 1,2 mio. danskere Thorning sender advarsel til 1,2 mio. danskere Næste artikel Mistro til målingerne er Papes sidste håb Mistro til målingerne er Papes sidste håb