Danskerne skeptiske over for GDA-mærket

GDA: Ny meningsmåling viser, at der er stor skepsis og uvidenhed om GDA-mærket blandt danske forbrugere. Dansk Industri er uenig.

Der er skrevet meget om forbrugermærket GDA, der sidder på fødevarer i Danmark, og skal fortælle forbrugeren om varens indhold af bl.a. fedt, kalorier og sukker.

En meningsmåling foretaget af A&B Analyse for Altinget.dk viser, at danskerne i høj grad mener, at mærket er vildledende.

Ifølge målingen deles opfattelsen af 61,1 pct., mens kun 6,9 pct. mener det modsatte. Det betyder også, at 32 pct. er uafklarede om det signal, som GDA-mærket giver forbrugerne.

DI uenig i undersøgelsens resultat
Fra Dansk Industris fødevareafdeling er der skepsis over for resultatet af målingen.

"Der er masser af andre undersøgelser, der viser, at forbrugerne godt kan forstå GDA-mærket. Naturligvis gør det indtryk, hvis folk synes det er vildledende, men svarene afhænger jo også af, hvordan respondenterne er blevet introduceret til GDA-mærket," siger chefkonsulent Tanja Buch-Weeke.

Meningsmålingen er også modstridende med en international undersøgelse, der har vist, at forbrugerne godt kan finde ud af at tolke GDA-mærket, hvis kritik i høj grad hænger sammen med, at der angives portionsopdelte tal og ikke tal der svarer til hele varens indhold.

Men hos Forbrugerrådet kommer undersøgelsens resultat ikke som en overraskelse:

"Vi mener også helt klart, at GDA-mærket er vildledende. Jeg tror, at undersøgelsen viser, at de danske forbrugere har kunnet gennemskue, at der er et problem, når man baserer en mærkning på portionsstørrelser og gennemsnitlige referenceindtag," siger fødevarepolitisk medarbejder Camilla Udsen.

Den store andel, der svarer "ved ikke", kommer heller ikke bag på Camilla Udsen.

"Jeg tror, der er rigtigt mange forbrugere, der ikke har lagt mærke til mærket endnu, da det ikke er så udbredt. Eller også har de ikke hørt debatten."

Tanja Buch-Weeke mener dog, at meningsmålingen ikke skal tillægges større betydning, og påpeger, at en anden undersøgelse er bedre dækkende for forståelsen af GDA-mærket:

"Derimod har Aarhus Universitet stået for en meget tilbundsgående undersøgelse i en række EU-medlemslande, hvor forbrugerne er blevet spurgt om fødevaremærker, mens de står i indkøbssituationen ude i butikkerne. En sådan undersøgelse tillægger vi langt større validitet. Undersøgelsen viser, at de fleste forbrugere kan bruge GDA til at vælge det produkt, der er bedst for dem," siger hun.

Undersøgelserne usammenlignlige
At den internationale undersøgelse giver et mere retvisende billede, er Camilla Udsen dog ikke enig i:

"Jeg mener slet ikke, at man kan sammenligne to så forskellige undersøgelser direkte. Undersøgelsen fra Aarhus Universitet har slet ikke beskæftiget sig med vildledningsaspektet. Der er dog ingen tvivl om, at der har været mere offentlig information og debat om GDA i Danmark end i de øvrige EU-lande. Derfor mener jeg, at den nye analyse afspejler, at de danske forbrugere generelt er mere velinformerede om faldgruberne ved GDA, end forbrugerne er i de øvrige EU-lande," siger hun.

Forrige artikel DF presser regeringen til at hjælpe hjerneskadede DF presser regeringen til at hjælpe hjerneskadede Næste artikel Emborg direktør og chefredaktør for avisen.dk