Specialmedier overses i den journalistiske fødekæde

SPECIALMEDIER: Kun en lille gruppe af de danske specialmedier citeres jævnligt i den samlede mediegruppe. Altinget.dk er ottende mest citerede specialmedium.

Hvert år bidrager de danske specialmedier med ca. 200.000 enheder til den journalistiske fødekæde. Det svarer til cirka fem procent af totalproduktionen i Danmark. Men samtidig tegner blot 25 medier sig for 90 procent af den samlede mediegruppes referencer til specialmedierne.

Det fremgår af en ny analyse om specialmediernes rolle i den journalistiske fødekæde. Analysen er udarbejdet af professor Anker Brink Lund fra Copenhagen Business School, og bygger på tal fra 2008.

Analysen viser, at en række stofområder glimrer ved deres fravær på listen over citerede specialmedier. Det gælder eksempelvis fagblade med fokus på byggeri og handel, som kun i begrænset omfang vækker opmærksomhed blandt andre medier.

Heller ikke fagblade knyttet til miljø, kunst og kultur opnår i de analyserede perioder tilstrækkeligt med citationer til en placering på top-20.

Forrige artikel Socialdemokraterne vælger Advice Næste artikel Grønt lys fra EU til sociale klausuler