Ny handlingsplan skal hjælpe danske forbrugere

FORBRUGERPOLITIK: Regeringen har præsenteret 22 konkrete initiativer, der bl.a. skal sikre danskerne bedre rådgivning ved køb af værdipapirer og bedre klagemuligheder.

Regeringen har tirsdag formiddag lanceret en ny forbrugerpolitisk handlingsplan, der skal styrke forbrugernes stilling på en række områder.

"Det er vigtigt for regeringen, at forbrugerne og de erhvervsdrivende har gode rammer for at handle med hinanden. Med den nye handlingsplan er vi med til at sikre, at danskerne også i fremtiden har gode forbrugerforhold," siger økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K) i en pressemeddelelse.

Risikomærkning
Blandt initiativerne fremhæver hun den nye mærkningsordning for investeringsprodukter:

"Nogle mennesker har fået dårlig rådgivning i bankerne og har købt uigennemskuelige finansielle produkter, der ikke matcher deres økonomi eller risikoprofil. Det skal vi undgå i fremtiden. Med den nye mærkning sikrer vi, at forbrugerne får klar besked om risikoen, når de handler værdipapirer."

Bedre klagemuligheder
Regeringens nye forbrugerplan indeholder ligeledes en række initiativer, der skal sikre, at forbrugerne får bedre klagemuligheder, når de er utilfredse med produkter.

"Det skal være nemmere for forbrugerne at føre en klagesag. Samtidig skal der strammes op over for virksomheder, der ikke efterlever klagenævnenes afgørelser," siger Lene Espersen.

Forrige artikel Slagsmål om ny lejelov Slagsmål om ny lejelov Næste artikel S og R truer med at sløjfe privatisering efter et valg S og R truer med at sløjfe privatisering efter et valg