Høj bølgegang om Barfoeds hurtigfærger

INVESTERINGER: Transportminister Lars Barfoed (K) har de seneste uger fremlagt ideer om hurtigfærger, ring 5, letbaner og jyske motorveje. Læs her, hvordan trafikordførerne modtager forslagene.

Transportminster Lars Barfoed (K) har i de seneste uger haft travlt med at præsentere sine trafikpolitiske fremtids-ideer for Danmark. Se her, hvad Folketingets trafikordførere mener om ministerens forslag:

1. Kattegatbro eller hurtigfærger
Lars Barfoed er ikke tilhænger af en fast forbindelse over Kattegat. I stedet foreslår han, at hurtigfærger skal binde Øst- og Vestdanmark sammen. 

De Radikales trafikordfører, Johs. Poulsen:
"For mig er der store gevinster ved at lave en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland. Vi skal have vurderet, om det på trods af den store investering ikke er det rigtige på langt sigt."

Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke:
"Vi er uenige, når Barfoed forsøger at lukke debatten om en kattegatbro. Nu er det langsigtet planlægning, og så fatter jeg ikke, at han ikke kan se ideen med en fast forbindelse over Kattegat, fordi det netop vil løse mange trængselsproblemer."

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen:
"Om ikke andet vil der i mange år frem være brug for hurtigfærger mellem Kalundborg og Århus, og det hænger også fint sammen med motorvejen mellem Kalundborg og Holbæk - bro eller ej."

Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen:
"Jeg er en meget stor tilhænger af en kattegatbro. Det er det eneste rigtige at gøre."

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr:
"Hurtigfærgerne er en dum ide. Det er noget af det mest forurenende. Dertil vil man sætte dem ind i et område, som er fuglebeskyttet."

Enhedslisten bakker op om en fast Kattegatforbindelse, men mener, at den skal baseres på kollektiv trafik. Liberal Alliance er imod en Kattegatbro og ser hurtigfærger som den rette løsning.


2. Uenighed om midtjysk motorvej
Transportministeren foreslår en midtjysk motorvej fra Holstebro via Billund og Herning til Kolding/Esbjerg-motorvejen. Planen er, at motorvejen skal stå færdig om 15 år. Tanken er, at den skal aflaste den østjyske motorvej.

Kim Christiansen (DF):
"Parallelmotorvejen skal selvfølgelig være den, som Vejdirektoratet har forslået: Hvor man splitter fra Holstebro og laver en parallelvej over mod Viborg, hvor den så går ned til Billund og ned til Kolding/Esbjerg-motorvejen: Hærvejsløsningen. Det er den rigtige løsning, fordi den vil aflaste E45."

Magnus Heunicke (S):
"Vi er enige i, at der er meget gode argumenter for at lave en parallelmotorvej, men det er en balance, hvor meget mod vest den skal, for at den skal kunne aflaste den østjyske motorvej."

Kristian Pihl Lorentzen (V):
"Vi støtter en Y-løsning. Det er fint med benet op til Holstebro, men vi ønsker også et ben fra Give og videre op mod Viborg, hvor formålet er at aflaste en østjysk motorvej."

Både Enhedslisten og SF er imod en midtjysk motorvej, mens Liberal Alliance ligesom Dansk Folkeparti ønsker en hærvejsløsning. De Radikale har ikke lagt sig fast på en placering, hvis der overhovedet skal nybygges en motorvej.

3. Trekantsområdet har høj prioritet
Lars Barfoed foreslår at give flere mia. til Trekantsområdet for at komme trængselsproblemerne til livs. Pengene skal komme fra Infrastrukturfonden. Som en del af forligsteksten fra foråret er Vejlefjordbroen ved at blive udvidet, så nødsporene bliver inddraget.

Kristian Pihl Lorentzen (V):
"Det står allerøverst på vores ønskeseddel til trafikforhandlingerne her i oktober. Det projekt, der er fra Vejle-Nord til Skærup, har allerhøjeste prioritet for at få udvidet til seks spor. Det projekt er til 1,4 mia. kr., og det er vi enige i, at det skal laves nu og her."

Pia Olsen Dyhr (SF):
"Der skal laves en undersøgelse først. Vi har aftalt, at den analyse skal være færdig i 2013, og derfor vil jeg gerne vente. Måske kommer der andre kloge ting på banen."

Liberal Alliances trafikordfører, Villum Christensen:
"Motorvej tværs over Sjælland og hurtigfærger vil formentlig kunne løse en del af det. Jeg synes, det er meget dyrt at udvide Vejlefjordbroen."

Enhedslistens trafikordfører, Per Clausen:
"Den rigtige løsning på problemerne i Trekantsområdet er ved at få etableret et system, som minder om S-togene i København, fordi området i realiteten er et stort byområde."

Socialdemokraterne mener også, at emnet har høj prioritet.

Dansk Folkeparti ser intet problem i at gøre inddragelsen af nødsporene på Vejlefjordbroen permanente.

De Radikale mener, det er afgørende, at man har et overblik over, hvordan man vil have trafikken til at forløbe om 30 år, før man laver forhastede store investeringer.

4. Ring 5 i København
Lars Barfoed foreslår, at man bygger en Ring 5, som kan dirigere trafikken fra Nordsjælland uden om København til Køge. Dertil kommer en delvis brugerbetalt havnetunnel, som skal få flere bilister til at køre uden om Københavns centrum. Transportministeren vil afsætte 8 mia. kr. til projektet, som indebærer 70 km motorvej. Ministeren vil igangsætte en undersøgelse af projektet.

Johs. Poulsen (R):
"Ring 5 er vi meget afvisende over for. Vi mener, den er meget problematisk. Vi tror bestemt, der kan laves et alternativ, som ikke behøver at være en motorvejsløsning. Vi synes derimod, at havnetunnel er en rigtig god ide."

Kim Christiansen (DF):
"Jeg er enig med ministeren, men jeg mener dog ikke, det er så voldsomt presserende lige nu. Nu har vi fået en pose penge, og så er det vigtigt at bruge dem der, hvor det er mest presserende. Lad os nu lige få lukket Ring 4 først."

Kristian Pihl Lorentzen (V):
"Det er et langsigtet projekt, men ikke desto mindre mener vi, at det er et visionært og interessant projekt, som vi glæder os til at få belyst. Min holdning er, at det er nødvendigt at få anlagt en Ring 5 over de næste 15-20 år."

Pia Olsen Dyhr (SF):
"Vi støtter ikke en Ring 5. I forhold til en havnetunnel, så mener jeg, at det er galimatias. Hvis man laver en havnetunnel, og den bliver brugerbetalt, så er man da helt sikker på, at folk heller ikke benytter den."

Per Clausen (EL):
"Pointen er, at det ikke er nogen løsning på problemerne i Hovedstadsområdet at bygge flere motorveje. Løsningen er forbedringer af S-togsnettet og etablering af letbaner, så der kommer nogle attraktive alternativer til biltransport."

Liberal Alliance er positive over for en brugerbetalt havnetunnel, mens de ikke har taget stilling til en Ring 5-løsning.

Socialdemokraterne er både positivt indstillet over for Ring 5 og havnetunnel.

5. Letbaner på Vestegnen
Transportministeren foreslår en udbygning af den kollektive trafik på den københavnske vestegn. Letbaner bliver nævnt som en mulighed.

Kristian Pihl Lorentzen (V):
"Vi har ikke lagt os fast på, om det skal være en letbaneløsning eller S-tog eller bus."

Magnus Heunicke (S):
"Det er vi store tilhængere af. Det er meget tankevækkende. at det er det eneste offentlige transport, han (Lars Barfoed, red.) overhovedet nævner."

Villum Christennsen (LA):
"Det er vi ret skeptiske over for, fordi man ikke får ret meget for pengene. Letbaner er meget dyre i forhold til den effektivitet, der ligger i dem."

SF, Enhedslisten og De Radikale er ligeledes meget positivt stemte for letbaner på den københavnske vestegn.

Forrige artikel Ledighedsprognoser skyder skævt Ledighedsprognoser skyder skævt Næste artikel Thorning lægger afstand til Vestager