Barfoed vil ikke love kystbanetog til tiden

TOG: De massive problemer på Kystbanen fortsætter. Transportministeren ved ikke, hvornår togene vil køre til tiden. Oppositionen er utilfreds og advarer mod flere jernbane-udbud.

Da transportminister Lars Barfoed (K) i februar var i samråd om de mange forsinkelser og aflyste tog på Kystbanen, lovede han, at regulariteten inden for kort tid ville blive bedre. Men passagererne på Kystbanen oplever stadig forsinkelser, aflyste tog og mangelfuld information. Derfor var transportministeren torsdag atter kaldt i samråd i Folketingets Trafikudvalg.

Her efterlyste flere politikere en deadline for, hvornår passagererne kan opleve tog til tiden. Det fik de ikke.
"Det er ikke klogt af mig at give en dato for, hvornår togene kører til tiden. Jeg kan kun sige, at jeg arbejder på at løse problemerne," sagde Lars Barfoed.

En del af løsningen er en robusthedskøreplan, som skal sikre, at forsinkelserne fra Sverige ikke forplanter sig til resten af banen. Desuden har ministeren sammen med aktørerne nedsat en task force, som skal forbedre samarbejdet mellem aktørerne. Endelig overvejer ministeren at splitte ruten op på Hovedbanegården, så passagererne på Kystbanen ikke skal belastes af tunnelarbejde og forsinkelser i Sverige.

Mange aktører 
På samrådet gjorde ministeren det klart, at årsagen til forsinkelserne ikke skyldes en enkelt aktør, men samspillet mellem flere aktører på en strækning med intensiv drift. Således vil kunderne blive påvirket af forsinkelser, når det er problemer hos enten DSBFirst, DSB, Banedanmark eller i Sverige.

Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, mente, at det var en falliterklæring, at regulariteten stadig var så dårlig.
"Der er mange aktører, der overholder deres mål om rettighed, men når man summer alle aktørernes forsinkelser op, så oplever kunderne et elendigt produkt. Det må jo være en strukturel fejl," påpegede han.

Lars Barfoed gav ham ret i, at det samlede resultat er for dårligt.
"Når man ser på de enkelte aktørers rettidighed, så er den i orden eller næsten i orden, men når vi summer det op, så bliver resultatet utilfredsstillende. Det viser, at det er kompliceret, for det er ikke bare en enkelt aktør, som skal øge rettidigheden," sagde ministeren.

En smertetærskel 
Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, ville høre, om der var en nedre grænse for elendigheden.
"Hvornår er nok nok? Hvornår kan vi ophæve kontrakten?" spurgte han.

Lars Barfoed fastslog, at der er en smertetærskel, men at DSBFirst ikke er i nærheden af at klare sig så dårligt, at man kan ophæve kontrakten.
"Disse problemer er jo ikke alene på grund af DSBFirst. I lange perioder har DSBFirst faktisk en rimelig høj regularitet," sagde ministeren.

Både Magnus Heunicke og Enhedslistens Per Clausen påpegede, at erfaringerne fra Kystbanen burde betyde et stop for flere udbud.
"Man skal være umådelig varsom med at gå videre med udbud. Erfaringen viser, at jo flere aktører der er, jo sværere er det," sagde Heunicke.

Transportministeren erkendte, at udbud og dermed flere aktører giver ulemper, men fastholdt, at der også er store økonomisk gevinster ved udbud.
"Derfor fortsætter vi forsigtigt med to nye udbud, men det skal gøres på en klog måde," sagde han og erkendte, at det konkrete udbud og den efterfølgende kontrakt om Kystbanen kunne have været lavet bedre.

"Det er klart, at udbuddet har en del af ansvaret. Jeg vil vil ikke afvise, at en del af fejlene kan skyldes den måde, som aftalen er strikket sammen på."

Det var Per Clausen, der havde indkaldt til samrådet. Efterfølgende var han langtfra tilfreds.
"Det er meget utilfredsstillende, at vi for et halvt år siden kunne få indtryk af, at problemerne ville være løst inden for overskuelig tid. Nu har ministeren intet bud på, hvornår der kommer tog til tiden. Det er helt hen i vejret. Der må gribes ind, så togene kommer til at køre ordentligt," sagde han og fortsatte:
"Denne sag viser, at udbud er en gennemført dårlig ide."

Forrige artikel Kommuner bliver snydt ved køb af "grøn strøm" Næste artikel Svært at få luftfart med i klimaaftale Svært at få luftfart med i klimaaftale