VK: Svaret på buskrisen ligger i Helsingborg

BUS-SUCCES: Transportministeren samt ordførere fra VK var fredag på en en-dags studietur på den anden side af Øresund. Der så de, hvordan og hvorfor borgerne i Helsingborg strømmer til bussen.

Det var en særdeles givtig og inspirerende tur. Således betegnes den en-dags studietur som tre borgerlige politikere fredag var på i Helsingborg.

På turen fik de to borgerlige trafikordførere Kristian Pihl Lorentzen, Henriette Kjær og transportminister Lars Barfoed (K) lejlighed til at se, hvordan svenskerne i det skånske har fået organiseret busdriften, så busserne nu kører med masser af glade passagerer.

"Det, de har lavet i Helsingborg, det er en helt ny måde at tænke busdrift på. Traditionelt har vi nogen, der bestiller busopgaverne og nogen, der udfører opgaverne. Svenskernes nytænkning handler om, at transportselskaberne arbejder tættere sammen med transportudbyderne," siger Kristian Pihl Lorentzen (V).

"Helt konkret har man lavet en incitamentordning, hvor busselskaberne bliver belønnet med flere penge, hvis de formår at lokke flere passagerer til bustrafikken. Også større kundetilfredshed belønnes kontant. Resultaterne fra Helsingborg er virkeligt fantastiske. Og i det hele taget er tankegangen bag busordningen meget mere offensiv. Bl.a. havde man en kunde, som nu var kunde nummer 10. mio. Det blev så til en stor mediehistorie," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Kan bruges massivt i Danmark
Den succesfulde ordning har i Sverige skaffet busserne 40 pct. ekstra passagerer, og det kan også ske i Danmark. Venstre ønsker, at ordningen fra Sverige kan inspirere danske vognmænd og transportselskaber til at implementere den.

"Det er selvsagt kommuner og regioner, der skal lave de her ting, det er jo dem, der har ansvaret for busdriften i Danmark, men Venstre vil helt konkret gerne være med til at lave en konference om den svenske ordning," siger Kristian Pihl Lorentzen (V), der mener, at ordningen klart overgår alle de forslag, oppositionen er kommet over tiden.

"Det er meget mere fremsynet end noget af alt det, som oppositionen nogensinde er kommet med. Socialdemokratiets forslag om fem kr. ekstra pr. passager fra staten, er jo helt hen i vejret. Hvis busselskaberne kan gøre en indsats og lokke ekstra passagerer til, så kommer der jo flere penge i kassen. De penge kommer passagererne jo med."

K: Opposition og busselskaber burde også tage på studietur
Henriette Kjær (K) der også var i Helsingborg på studietur, mener på linje med Venstres ordfører, at det svenske eksempel er noget, som de danske busselskaber- og operatører kan lære en masse af.

"Jeg vil opfordre dem alle til at tage til Helsingborg og studere, hvordan de har gjort. Passagertallet er jo steget utroligt meget, efter man er begyndt at blive mere og mere kundeorienteret. Der er virkelig nogen muligheder," siger Henriette Kjær (K).

Det er kommuner og regioner, som modtager et bloktilskud af staten, der har ansvaret for busdriften. Henriette Kjær opfordrer dem til at tage ved lære af de svenske erfaringer, som hun mener kan have store muligheder, så længe det forbliver at være så kundeorienteret som muligt.

Forrige artikel Jul og nytår fører til flere selvmord Jul og nytår fører til flere selvmord Næste artikel Miljøstyrelsen på jagt efter fremtidens miljøproblemer Miljøstyrelsen på jagt efter fremtidens miljøproblemer