100 centrale aktører klar med køreplan for dansk power-to-x-eventyr

En lang række virksomheder, organisationer og universiteter er gået sammen om et bud på, hvad der skal til, hvis Danmark skal blive førende i kampen for at få de fossile brændsler udfaset i skibsfart, tung vejtransport og luftfart. Regeringen skal på banen, lyder det.

Der skal fart på, hvis Danmark skal nå at blive en del af det nye grønne eventyr, hvor man med power-to-x kan omdanne strøm til grønne brændstoffer og gas, som lastbiler, fly og skibe kan bruge.

Det er beskeden til de danske myndigheder fra Dansk Center for Energilagring, seks universiteter, Energy Cluster Denmark og Maritime & Logistics Innovation Denmark, der i fællesskab har taget initiativ til at samle over 100 aktører heriblandt A. P Møller Mærsk, Haldor Torpsøe, Kalundborg kommune, PFA Pension og Ørsted.

Sammen har de på få måneder udformet en 30 siders køreplan - eller såkaldt roadmap - for, hvordan Danmarks tunge transport og energitunge industrivirksomheder kan omstilles til grønne brændsler frem mod 2030 og 2050.

Det er Innovationsfonden, som har efterspurgt et roadmap, der forventes at spille ind i regeringens kommende power-to-x-strategi. Regeringens strategi ventes at blive præsenteret til efteråret.

”Med dette roadmap har vi samlet hele værdikæden på tværs af forskning, vidensinstitutioner og industri, og giver et kvalificeret bud på, hvad der skal til, hvis Danmark skal accelerere indsatsen og udnytte vores potentiale,” siger Anne Marie Damgaard, sekretariatschef for Dansk Center for Energilagring.

Og hun lægger ikke skjul på, hvad budskabet er:

”Det er et vink med en vognstang. Hvis Danmark skal lykkes med power-to-x, så er der brug for alle bidrager. Det tror jeg egentlig også gerne man vil, men der nøles lidt med konkret at komme i gang og sige, nu gør vi det her.”

Beskriver potentiale og huller 
Forslaget til en roadmap beskriver udfordringer og huller inden for power-to-x i Danmark, styrkepositioner og potentialer og skitserer nøgleaktiviteter og relevante workstream-temaer for fremtidige grønne partnerskaber.

Der er nok at tage fat på, fremgår det. Og regeringen skal se at komme på banen.

Ifølge de mange aktører er der nemlig behov for, at regeringen og dermed staten kommer op i gear og får lavet en strategi og sat handling bag den. 

Lige nu står alle nemlig lidt og venter på hinanden. For hvorfor lave store investeringer, hvis man ved regeringen er på vej med en strategi, der kan vende op og ned på forholdene? 

Ifølge det nye roadmap planlægger danske industriinteressenter allerede i alt 3,7 GW elektrolysekapacitet, hvilket mange gange overstiger Energistyrelsens forventninger i perioden 2024 til 2030 på 132 MW.

De største projekter, der afventer regeringens strategi og konkrete handling, er det Ørsted-ledede power-to-x-projekt ved Avedøre Holme, der sigter mod at etablere elektrolysekapacitet på 1,3 GW drevet af havvind, som blandt andet skal bruges til flybrændstof.

Også Copenhagen Infrastructure Partners' projekt om at etablere et elektrolyseanlæg på 1 GW på Esbjerg Havn, der via Haber-Bosch processen skal producere op til 900.000 ton grøn ammoniak årligt, har planerne klar, men afventer rammerne er på plads.

Kræver enorme investeringer 
Ser man i det nye roadmap er der en lang række ting, regeringen bør se på for at få Danmark med power-to-x-vognen, som vores nabolande Tyskland, Sverige og Holland også satser på.

Aktørerne efterspørger klarhed om rammebetingelserne blandt andet om CO2-afgifter, subsidier og CO2-fortrængningskrav. Og så ønsker man støtte til studier i innovative forretningsmodeller og måske vigtigst: ressourcer til at bygge storskala demonstrations- og testanlæg.

Der er brug for investering i forskning, demonstration og industrialisering, lyder credoet.

”Danmark har en helt unik mulighed, for hvor finder man ellers så gode forhold for vindenergi samtidig med stærke virksomheder og forskningsmiljøer? Det forudsætter, at der handles hurtigt, for andre lande venter ikke på os. Og så skal regeringen inddrage aktørerne og bakke op med finansiering og stabile rammevilkår, for det her kræver enorme investeringer at udvikle et marked for grønne brændstoffer,” siger Anne Marie Damgaard.

Aktørernes roadmap er allerede afleveret til Innovationsfonden.

I efteråret vil Innovationsfonden så på baggrund af roadmaps fordele i alt 700 millioner kroner til investeringer i missionsstyrede grønne forsknings- og innovationspartnerskaber inden for grønne brændstoffer til transport og industri (power-to-x), samt opsamling og opbevaring eller anvendelse af CO2, klima- og miljøvenligt landbrug og fødevareproduktion og cirkulær økonomi med fokus på plast og tekstiler. 

Regeringen præsenterer sin strategi for CO2-fangst inden sommerferien, mens strategien for power-to-x er udskudt til efteråret.

Her kan du læse et summary af aktørernes roadmap for power-to-x.

Torsdag afholder Altinget/Mandag Morgen, COWI, Siemens Gamesa og Green Hydrogen Hub Power-to-X temadag i Altingets gård. Arrangementet kan også streames her.

Forrige artikel Bødskov beder om flere penge til forsinket system for nye ejendomsvurderinger Bødskov beder om flere penge til forsinket system for nye ejendomsvurderinger Næste artikel Regeringens forbud mod brændeovne kan forhindre 100 årlige dødsfald – men støttepartier kræver mere Regeringens forbud mod brændeovne kan forhindre 100 årlige dødsfald – men støttepartier kræver mere