Barfoed og S-SF i ideologisk strid om bil-afgifter

SKATTEUDSPIL: Det fælles skatteudspil fra S og SF vil straffe bilister i hovedstadsområdet, mener transportminister Lars Barfoed (K). De kan bare tage toget, lyder svaret fra SF og S.

Fremover skal det koste 20 kroner at køre ind i København. 40 kroner, hvis det er  myldretid. Det foreslår S og SF i et fælles skatteudspil, der præsenteres i dag. Forslaget bliver mødt med hård kritik fra transportminister Lars Barfoed (K).

"Hvis man bor i Næstved eller Nordsjælland og har behov for at køre ind til hovedstaden - og det er jo ikke en forbrydelse at køre bil - så bliver man ramt af en strafafgift ud over den kørselsafgift, vi allerede har aftalt. Det er helt urimeligt," siger han om forslaget, der skal indbringe 2 milliarder kroner årligt. De penge foreslår S og SF at bruge målrettet til at forbedre den kollektive transport og til at sænke billetpriserne. Forslaget skal motivere folk til at stille bilen og i stedet tage bussen eller toget.

Transportminister Lars Barfoed erkender, at forslaget vil hjælpe på hovedstadens trængselsproblemer.
"Vi er alle sammen enige om, at det er et trængselsproblem, og det er derfor, at vi investerer så massivt i den kollektive trafik, omlægger registreringsafgiften og bygger parkeringspladser ved stationerne, men det her forslag er en særskat for bilister i hovedstadsområdet. Det er en urimeligt, ikke mindst fordi vi har verdens højeste bilskatter," siger han.

Bilister kommer hurtigere frem 
I SF og S forstår man ikke ministerens kritik.
"Hvis man vælger at blive siddende i sin bil og hver dag køre ind til hovedstaden, så er det rigtigt, at det bliver dyrere. Derfor foreslår vi også, at indtægterne fra betalingsringen målrettet skal bruges til gavn for de mennesker, så de får et alternativt tilbud om billigere og bedre togdrift, end der er i dag," siger trafikordfører Magnus Heunicke (S), der understreger, at dem, der fortsæt vælger at tage bilen til hovedstaden, til gengæld kommer hurtigere frem, fordi betalingsringen afhjælper trængslen.

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, afviser, at der skulle være tale om en ekstra-skat.
"Afgiften for at køre over Storebælt eller Øresund kalder vi jo heller ikke skat. Jeg kan ikke se, hvorfor en brobizz i København skal opfattes som en skat. Forslaget gør det mere attraktivt at bruge den kollektive trafik, som i dag er alt for dyr. Regeringen har gjort alt for at piske folk væk fra den kollektive trafik. Vi vil gerne give dem muligheden for at vende tilbage," siger hun.

Kørsels-afgift nu 
Et andet centralt element i S og SF's udspil er forslaget om at indføre en kørselsafgift på 35 øre pr. kilometer på trafikerede veje. Forslaget er basret på brobizz-teknologi og skønnes at indbringe 4,8 mia. kr. om året. De penge skal bruges til at sænke registreringsafgiften for miljøvenlige biler.

Transportminister Lars Barfoed undrer sig over, at partierne foreslår en flad afgift.
"Vi arbejder i øjeblikket på en model, hvor prisen er differentieret efter, om man kører i områder og på tidspunkter, hvor der er trængsel. På den måde har afgiften et adfærdsregulerende element. Det er både klogt og grønt," siger han om regeringens forslag, der baserer sig på GPS-teknologi og ventes fremsat senere i år.

Pia Olsen Dyhr erkender, at GPS-teknologien er tiltalende, men hun frygter, at der går rigtig mange år, inden den kan anvendes i private biler.
"Måske er GPS-teknologien først klar i 2025. Vores forslag derimod kan lade sig gøre nu, og af hensyn til klimaet kan vi ikke vente. Vi bliver nødt til at indføre et system, så folk tænker sig om, inden de tager bilen. På den måde kan vi ændre folks adfærd," siger hun.

Magnus Heunicke understreger, at trafikken i mange områder af landet sander til, hvis der ikke bliver gjort noget nu.
"Problemet er akut. Vi spilder i titusindvis af timer på at vente i kø," siger han og forklarer, at han mener, at GPS-teknologien også vil give mulig for at differentiere kørselsafgiften.

Investeringer i grøn trafik 
S og SF foreslår, at halvdelen af de penge, der kommer ind fra betalingsringen omkring København, skal bruges til at sænke billetpriserne. Den anden halvdel - 1 milliard årligt - skal bruges til at forbedre den kollektive trafik. Partierne foreslår, at de kan gå til en letbane i Ring III, hurtigere S-tog og parkeringspladser ved stationerne.

Lars Barfoed mener ikke, at økonomien hænger sammen.
"Alene en letbane i Ring III vil koste 6-8 milliarder. Det er overbudspolitik af værste skuffe," siger han.

Den kritik afviser Magnus Heunicke.
"Der er tale om en milliard om året, så det løber hurtigt op," siger han.

Forrige artikel Danskerne siger nej tak til kattegatbro Danskerne siger nej tak til kattegatbro Næste artikel Skarp kritik af S og SF's klimaafgift på flybilletter Skarp kritik af S og SF's klimaafgift på flybilletter