Stridens kerne er åbenhed om testresultater

BAGGRUND: Efter at først undervisningsministeren og siden statsministeren aflyste partnerskaberne om folkeskolen i den planlagte version, står det klart, at et af de største stridspunkter er offentliggørelsen af testresultater.

Tiden op til, at partnerskaberne efter planen skulle annoncere, hvilke konkrete mål de skulle arbejde mod, har været præget af stor optimisme fra både regeringen og resten af partnerskabet, selvom der også har været kurrer på tråden.

Statsministeren slog i maj fast, at partnerskabet skulle have andet "end øjeblikkets storhed over sig", og sagde til mødet på Marienborg i maj, at der var "mere musik i", at parterne blev enige om midlerne til at nå målet, end at politikerne "sad bag skrivebordene og regulerede".

Opbakningen fra KL, lærere og ledere, som er de centrale aktører at forlige sig med på området, var stor, og alle tre parter har tilkendegivet stor lyst til at komme i dialog med regeringen om en bedre folkeskole. En forventning, som også er blevet indfriet, for alle tre udtrykker også nu, at de er glade for at have haft lejlighed til at give udtryk for sine ideer, og at regeringen har lyttet til i hvert fald nogle af dem.

Login