Socialt taxameter splitter uddannelsesverdenen

TAXAMETER: Debatten om et socialt taxameter tager til, og uddannelsesaktørerne er uenige om, hvorvidt det kan hjælpe de socialt udsatte på ungdomsuddannelserne. Til gengæld er der enighed om at sløjfe færdiggørelses-taxameteret og bruge de penge anderledes.

Der er brug for at hjælpe de gymnasier og erhvervsskoler, som har mange socialt udsatte og ressourcesvage elever. Men det er ikke sikkert, at et særskilt socialt taxameter til de mest udsatte uddannelsesinstitutioner er løsningen på problemet.

Det var konklusionen, da tænketanken Cevea mandag havde inviteret en række uddannelsesaktører og politikere til debat om den taxameterreform, regeringen vil gennemføre inden næste folketingsvalg.

“Der er enighed om, at der er brug for en social omfordeling, men spørgsmålet er fortsat, hvordan det skal ske. Vi har nu fået taget hul på diskussionen, men vi kommer nok til at diskutere det meget mere i det næste stykke tid,” siger Jens Jonatan Steen, analysechef hos Cevea.

Omfordeling på tværs af sektorerne
Baggrunden for debatten var tænketankens seneste analyse af taxameterstyringen på gymnasierne og erhvervsskolerne.

Login