Ny kampagne skal sætte fokus på erhvervsuddannelserne

KORT NYT: Undervisningsministeriet lancerer en ny kampagne, der skal vise folkeskoleelever og deres forældre, hvordan hverdagen på en erhvervsskole ser ud. Målet med kampagnen er at bryde med de seneste års lave antal ansøgere.

Undervisningsministeriet har igangsat en ny kampagne for erhvervsuddannelserne, der blandt andet skal vise, hvordan uddannelserne vil komme til at se ud med regeringens EUD-reform, som træder i kraft i august 2015.

Kampagnen, der har fået navnet ”Muligheder i virkeligheden”, skal også være med til at sikre, at erhvervsuddannelserne bliver et attraktivt valg for flere unge.

Undervisningsminister Christine Antorini siger om det nye tiltag i en pressemeddelelse:

”Danmark er både et videns- og et produktionsland, og vi har brug for mange dygtige faglærte i fremtiden. På de 107 meget varierede erhvervsuddannelser er der noget for alle – uanset om man er bedst på kontor, på værkstedet, byggepladsen, i køkkenet eller sammen med de syge og de ældre. Med reformen af erhvervsuddannelserne bliver der samtidig endnu flere muligheder for talentspor, videreuddannelse gennem en eux, et attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø og en forstærket uddannelsesgaranti, der sikrer praktikpladser inden for de fleste uddannelser.”

Det vil være nuværende elever fra blandt andet tømrer-, SOSU-, detailhandels- og bageruddannelsen, der skal vise folkeskoleeleverne og deres forældre, hvad det indebærer at være elev på en erhvervsuddannelse samt hvilke muligheder det giver. Dette vil hovedsageligt ske ved at skabe en dialog med de unge på gadeplan og på de sociale medier.

Login