Ny DGS-formand: Undervisningen skal være mere konkret

Q&A: Et socialt taxameter til de udsatte skoler, en mere virkelighedsnær undervisning og et gymnasium, som fortsat er bredt og alment dannende. Det er nogle af de ting, DGS' nye formand, Mathilde Lynggaard Vinther, vil kæmpe for, når hun skal stå i spidsen for landets gymnasieelever.

Hun overtager formandsposten den 1. juli i år efter Philip Dimists Lerer, og hun skal tegne gymnasieelevernes profil i en tid, hvor blandt andet karakterkrav, fagligheden i gymnasiet og et nyt socialt- og geografisk taxameter står højt på den uddannelsespolitiske dagsorden.

Men hvad vil Mathilde Lynggaard Vinther, som i dag går i 3.G. på Københavns Åbne Gymnasium, selv have fokus på? Altinget | Uddannelse har spurgt hende:

Tillykke med posten som formand for DGS. Hvad kommer du til at have fokus på som ny formand?
"Jeg vil sætte fokus på, at vi skal have et socialt taxameter på gymnasieområdet. Der er i dag en ekstremt ulige fordeling af midlerne. Vi kan se, at mange af de gymnasier, som har udfordrede elever, ikke har midlerne til at løfte eleverne rent fagligt. De kører med underskud, og det er dybt problematisk. Derudover er der nogle besparelser på årets finanslov, som vi mener, går ud over kvaliteten på gymnasierne. Der bliver blandt andet sparet på lektiecafeer og andre initiativer, der kan løfte eleverne fagligt, og det er et stort problem. Jeg mener, at der skal endnu mere kvalitet i gymnasierne, og det vil vi slå på, når næste års finanslov skal forhandles på plads."

Login