Norsk minister: Offentlige testresultater skaber ikke en bedre skole

TEST: Kun via aktindsigt kan offentligheden få indsigt i testresultaterne fra norske nationale prøver. Og den rangordning er ikke med til at skabe en bedre skole, siger norsk minister til Altinget.dk.

Mens debatten lige nu kører i Danmark om offentlige testresultater, har Norge allerede i et vist omfang offentlige resultater. Men den norske regering har kun valgt at offentliggøre på kommunalt og nationalt niveau, og det er kun via en meget vid offentlighedslov, at medier kan få adgang til resultatene på skoleniveau.

Men den form for rangordning af skoler er skidt for skolens udvikling, siger Lisbet Rugtvedt, der er medlem af partiet SV (Norges pendant til danske SF, red.) og en slags juniorminister til den norske undervisningsminister Kristin Halvorsen, til Altinget | Uddannelse.

"Offentlig rangering af skoler og mediehistorier om skoler, som scorer lavt, bidrager efter Kunnskapsdepartementets syn ikke til at gøre skolen bedre. Når der afdækkes kvalitetssvigt i skolen, er det et lederansvar at lede an i arbejdet med at skabe forbedring. Enkelte lærere og enkelte elever skal ikke stå til ansvar over for offentligheden," siger Lisbet Rugtvedt.

Login