Kundskaber og færdigheder er ikke et nulsumsspil, hvor mere praksiserfaring kræver mindre teori

Opgaven for skolen er at sætte kundskaber og færdigheder i spil med hinanden, så elever kan reflektere over deres færdigheder, og så kundskaber kan få en klarere praktisk dimension, skriver Lars Qvortrup og Karen Wistoft.

Sorømødet 3. og 4. august hed ”Fagenes fest”. Et gennemgående tema var praksisfaglighed. Skolen skal være mere praktisk, lød budskabet. Vi skal have fokus på håndværket og passe på, at skolen med dens læreplaner, undervisning, lokaler og prøver ikke bliver for akademisk.

Meget af det er vi enige i. Men vores budskab er, at det er en fejl, hvis man tror, at forholdet mellem teori og praksis eller mellem kundskaber og færdigheder er et nulsumsspil, hvor forudsætningen for at sætte fokus på praksis er, at man skruer ned for teori. Flere kundskaber giver ikke færre færdigheder, flere færdigheder giver ikke færre kundskaber.

{{quote:139657:R}}

Login