KL: Pædagogerne skal finde den indre lærer frem

INTERVIEW: KL vil have mere læring i dagtilbuddene. Men ifølge Jane Findahl (SF), formand for Børne- og Kulturudvalget, er der ikke tale om, at børnehavebørn nu skal lære at tælle til ti og sige alfabetet. Det handler derimod om flow og læringslyst.

Det er alt for sent at begynde at lære, når man som fem-seksårig purk er begyndt i børnehaveklassen. Det skal ske langt tidligere, mener KL, som nu vil have strukturerede og skemalagte læringsforløb i alle landets vuggestuer, dagplejer og børnehaver. 

Det var et af hovedbudskaberne, da kommunernes fællesforening i sidste uge holdt "Børnetopmøde" i Aalborg. Ny forskning fra bl.a. Birkbeck University i London har nemlig vist, at man som skoleelev bliver langt bedre til at lære og tilegne sig viden, hvis man allerede har haft fastlagte læringsforløb, inden bleen ryger af for sidste gang. 

Derfor vil Jane Findahl (SF), formand for KL's Børne- og Kulturudvalg, nu have, at landets titusindvis af pædagoger skal finde den indre skolelærer frem og afsætte timer til konkrete læringsforløb. Børnene skal nemlig lære at komme i læringsmæssigt flow, som hun beskriver det.

Login