Indvandrere klarer sig dårligst i skolen

KARAKTERER: Indvandrere fik de laveste karakterer ved folkeskolens afgangseksamen i sommer, mens danskfødte elever fik de højeste karakterer, viser ny opgørelse fra Undervisningsministeriet.

Der er stor forskel på, hvordan danskfødte elever og indvandrere klarer sig ved folkeskolens afgangseksamen. Det viser en ny opgørelse over alle de eksamenskarakterer, der blev givet i grundskolerne i 2010, som Undervisningsministeriet netop har offentliggjort.

I samtlige fag klarer danskfødte elever sig bedre end indvandrere og efterkommere af indvandrere. Samtidig får efterkommere af indvandrere i gennemsnit højere karakterer end indvandrere. Den største forskel er i matematisk problemløsning, hvor de danskfødte elever i gennemsnit fik 6,8, mens efterkommere af indvandrere fik 4,9 og indvandrerelever 4,7 i snit.

Øget åbenhed
Undervisningsministeriets opgørelse over karaktererne er en del af regeringens folkeskoleudspil fra december 2010, som satte øget fokus på åbenhed. Åbenheden gælder ikke kun offentliggørelse af karakterer, men det er også regeringens ambition, at åbenheden blandt andet skal omfatte nationale test, elevtilfredshed, fravær og skolernes økonomiske resultater.

"Åbenhed er et konkret redskab til at øge fagligheden. Hver enkelt skole skal kunne se, hvad den gør godt, og hvor der er behov for en ekstra indsats. Samtidig er åbenhed og gennemsigtighed en forudsætning for et velfungerende demokrati. Et demokrati, som folkeskolen i høj grad er en del af," siger undervisningsminister Tina Nedergaard (V) i en pressemeddelelse.

Den idé har dog tidligere mødt stor modstand fra Socialdemokraterne, som ikke mener, de nationale test bør offentliggøres, da al forskning tyder på, at offentliggørelse af test gør undervisningen dårligere.

Forældres uddannelse
Undervisningsministeriet opgørelse viser også, at elevernes karakterer i høj grad afhænger af forældrenes uddannelse. Topuddannedes børn får i nogle tilfælde dobbelt så høje karakterer som ufaglærtes børn. Forskellen er størst i problemregning, hvor børn af forældre med en ph.d.-grad eller lignende fik 9,5 ved sommerens afgangsprøve mens børn af forældre, der kun har gennemført folkeskolen, fik 4,3 i snit.

De højeste karakterer bliver givet til elever på frie skoler eller privatskoler, mens de laveste karakterer bliver givet til elever på ungdomsskolerne. Der er størst forskel på karaktererne i matematisk problemløsning. Her fik eleverne på de frie skoler og privatskoler i gennemsnit 7,7, mens eleverne på ungdomsskolerne fik 2,2 i snit ved sommerens afgangsprøver. Karaktererne i folkeskolen halter lidt bagefter karaktererne på de frie skoler og privatskoler med et snit på 6,6, mens efterskoleeleverne halter endnu mere efter med et snit på 6,2.

De lave karakterer på ungdomsskolerne bliver i undervisningsministeriets opgørelse begrundet med, at der er relativt få elever på ungdomsskolerne, der går op til afgangsprøve, og at disse elever typisk har behov for særlig tilrettelagte forløb.

Login