Hver femte københavnske skole skal have hjælp

FAGLIGHED: Problemer med elever, der slet ikke lærer nok, er så store, at hver femte skole i København nu skal have iværksat særlige handlingsplaner. Det sker, efter at en kvalitetsrapport i efteråret afslørede, at københavnske skoleelever sakker agterud i centrale fag som matematik og dansk.

Udfordringerne på en lang række københavnske folkeskoler er så store, at hver femte af hovedstadens skoler nu skal have akut hjælp for at forbedre elevernes faglighed.

De ansvarlige skolepolitikere har nu besluttet, at 12 ud af kommunens i alt 57 folkeskoler skal have iværksat særlige handlingsplaner, som i løbet af de næste to år skal medvirke til at løfte det faglige niveau blandt eleverne.

Handlingsplanerne, der netop er blevet vedtaget af kommunens børne- og ungdomsudvalg, kommer i kølvandet på en skuffende kvalitetsrapport fra efteråret, hvor det fremgik, at fagligheden generelt var blevet dårligere på en lang række af skolerne. Da de københavnske skoleelever i afgangsklasserne forlod skolerne før sommerferien, lå deres karaktergennemsnit klart under landsgennemsnittet – og elevernes tilbagegang sås i centrale fag som matematik og dansk. Skuffelsen på skolerne og rådhuset skyldtes bl.a., at året før endelig havde budt på en vis fremgang i fagligheden. Men tendensen varede altså ikke ved.

Login