Handelsskoleelever kæmper for bedre undervisningsmiljø

KORT NYT: I forbindelse med Landssammenslutningen af Handelsskoleelevers aktuelle kampagne ”Nice Skoledag” går landets handelsskoleelever i aktion for et bedre undervisningsmiljø foran Undervisningsministeriet. 

Landets handelsskoleelever går mandag eftermiddag i aktion foran Undervisningsministeriet i håb om, at handelsskolernes udfordringer i højere grad vil blive medtaget i det kommende eftersyn af gymnasierne.

Aktionen er udløst af kampagnen ”Nice Skoledag”, der er iværksat af Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH).

Organisationen har som led i kampagnen, der blandt andet sætter fokus på skolernes undervisningsmiljø, besøgt handelsskoler rundt om i landet for at undersøge, hvad der har betydning for en god skoledag, samt hvilke udfordringer eleverne oplever i deres skolegang.

På besøgene har elever skrevet korte statements om, hvad de forbinder med en ”nice skoledag”. Dem har LH indskrevet på en tavle, der vil blive overdraget til Undervisningsministeriet.

LH og eleverne ønsker med aktionen at gøre opmærksom på handelsskolernes udfordringer og at videregive deres visioner for en bedre skoledag.

”Vi håber rigtig meget, at ministeriet vil tage os seriøst, og at de forstår, at handelsskolerne er til for os elever, så derfor ved vi også, hvordan tingene skal gøres,” siger næstformanden i LH, Steffen Andersen, i en pressemeddelelse.

Irrelevant undervisning
Skolebesøgene har tegnet et billede af, at flere af eleverne mener, at den undervisning, de modtager på handelsskolen, er uvedkommende.

”Når vi har været ude og snakke med eleverne på handelsskolerne, har mange af dem været frustrerede. For meget af deres undervisning er irrelevant, og det er jo ikke det, man forventer, når man starter på en handelsskole,” udtaler Steffen Andersen.

Endvidere har besøgene også vist, at omtrent en fjerdedel af de adspurgte elever oplever daglige problemer med udluftning, mens halvdelen istemmer, at der på ugentlig basis er problemer med dette. Det er ifølge Steffen Andersen problematisk:  

”Det er for dumt, at vi skal sidde med jakke på indenfor eller dope os med hovedpinepiller for at kunne være en del af undervisningen og rent faktisk blive klogere. Hvis vi skal lære noget, behøver vi ordentlige forhold,” afslutter han.

Tavlen vil blive overrakt til Undervisningsministeriet klokken 17.00 mandag eftermiddag. 

Login