Folkeskolelærer: "Det er os, der er eksperterne"

INTERVIEW: Drop debatten om lærernes arbejdstid, og koncentrer jer i stedet om at få løftet fagligheden i folkeskolen. Det er budskabet fra folkeskolelærer Mads Kyrsting, som ønsker mere dialog med politikerne.

Han ærgrer sig over, at den seneste tids politiske debat om folkeskolen især har kredset sig om lærernes arbejdsdag og deres arbejdstidsaftaler - og ikke om det faglighedsløft, som ifølge ham er nødvendigt.

"Jeg er ked af, at alle folkeskolens problemer ryger tilbage på os lærere. Det er en forkludret og forkert debat, som vi skal have ændret hurtigst muligt. Vi bliver nødt til at være konstruktive og positive omkring udfordringer, og det kræver en dialog med os lærere. Det er jo os, der er eksperterne," siger Martin Kyrsting til Altinget | Uddannelse.

Vi klynker ikke
Det er en af grundene til, at han har sagt ja til at være en af frontfigurerne for Danmarks Lærerforenings nye kampagne om folkeskolereformen, som netop er blevet skudt i gang. Blandt lærere, politikere og eksperter der bred enighed om, at fagligheden skal løftes i folkeskolen, og ifølge Mads Kyrsting vil de fire forslag fra lærerforeningen kunne være med til det.

Login