DPU-leder: I 25 år har skiftende regeringer ønsket at vende folkeskolen mod arbejdslivet – hvorfor har vi ikke handlet på det for længst?

Skal skolen forberede børn på arbejdslivet, eller give dem almen dannelse? Regeringens skoleudspil lægger sig i forlængelse af en debat om folkeskolens formål, skriver Claus Holm med udgangspunkt i den historiske baggrund.

Under den aktuelle politiske konsensus om, at der skal mere praksis til i skolen, skjuler der sig en uklarhed om hvad og hvordan og hvor meget.

Kan mere sløjd og hjemkundskab kvikke især drenge op i en ellers stillesiddende skolehverdag, og kan mere sansning og kreativitet i få fremmedsprogene bedre på gled? Der er mange antagelser på færde.

Men praksisfaglighed har faktisk lange historiske rødder i danske og internationale pædagogiske traditioner, som griber ind i traditionelle politiske positioner i forhold til skolens formål, og hvorvidt dens opgave skal være at danne og/eller forberede eleverne til deres kommende arbejdsliv.

Login