Antorini vil forske i modersmålsundervisning

TOSPROGEDE: Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) vil have dansk viden om effekten af modersmålsundervisning. Det skal stadig være frivilligt for kommunerne, hvad de vil udbyde.

I stedet for straks at gøre udbuddet af modersmålsundervisning obligatorisk for alle kommuner vil ministeren indsamle danske erfaringer, der skal vise om modersmålsundervisning gavner børn og unge med anden etnisk baggrund.

Modersmålsundervisning har været en mærkesag for Radikale Venstre, der i sit folkeskoleoplæg fra før valget - "Vores Skole" - skriver, at retten til modersmålsundervisning for alle skal genindføres.

Fokus på danske erfaringer
Det er den store mængde af udenlandsk forskning på området, der får Christine Antorini til at efterspørge danske erfaringer.

"Personligt lægger jeg vægt på, at vi skal have noget viden i en dansk sammenhæng. For meget af den viden, der er, bygger på modersmålsundervisning i andre lande, der har andre sproggrupper og anderledes skolesystemer," siger hun.

Udenlandske - og især amerikanske - undersøgelser har ellers vist, at modersmålsundervisning har positiv effekt hos de tosprogede elever. I Fyens Stiftstidende forleden udtaler professor i parallelsproglighed ved Københavns Universitet Anne Holmen, at udenlandske erfaringer fint kan finde anvendelse i det danske skolesystem.

Antorini: Viden vil give ændringer
Men Christine Antorini mener altså ikke, at de erfaringer er baggrund nok til at foretage ændringer.

"Det er rigtig svært at oversætte amerikanske erfaringer til danske erfaringer, så vi vil se på, om vi gennem forskning kan blive klogere på, hvordan vi kan anvende modersmålsundervisning bedst muligt. Det er det, der ligger i formuleringen i regeringsgrundlaget," siger hun.

Og selvom regeringen stadigvæk selv vil lade kommunerne beslutte, hvad de vil udbyde af modersmålsundervisning, og hvordan de vil gøre det, så er ministeren sikker på, at øget dansk viden vil føre til ændringer på landets skoler.

"Hvis der begynder at komme ret håndfast viden om, at modersmålsundervisning på nogle særlige måder har en god effekt for, at tosprogede elever lærer dansk endnu bedre, så er jeg ret sikker på, at kommunerne vil være rigtig positive over for at bruge de erfaringer."

Login