Lærere spilder tiden på papirnusseri

BØVL: Ansatte på FTF-området, heriblandt lærere, bruger årligt 60 millioner timer til at dokumentere deres arbejde, viser ny undersøgelse. Københavns Kommune går forrest med initiativ om øget fokus på undervisning i stedet for papirarbejde.

I tråd med FTF's undersøgelse vil børne- og ungeborgmester Anne Vang (S) i Københavns Kommune i samarbejde med lærere og skoleledere nedsætte en arbejdsgruppe, der skal vurdere, hvilke opgaver lærere ikke længere skal tage sig af, for at få mere plads i skemaet til reel undervisning.

"I dag bruger lærerne meget tid på opgaver, som ikke direkte har noget med undervisningen at gøre. I Københavns Kommune betyder det, at den tid, lærerne bruger på undervisning i klassen, kun udgør 38,7 procent af den samlede nettoarbejdstid. Jeg er ikke i tvivl om, at mange lærere føler, de spilder deres gode kompetencer på lange møder og papirarbejde frem for at bruge dem på at gøre eleverne på de københavnske skoler endnu dygtigere," siger Anne Vang.

Tallene tyder således på, at regeringen ikke når sin målsætning om at afbureaukratisere den offentlige sektor, som først blev anlagt med kvalitetsreformen fra 2007 og siden med afbureaukratiseringsplanen fra 2009.

Login