Strid om lærernes efteruddannelse

EFTERUDDANNELSE: Ekspert og skolernes organisationer er enige om, at der er et stort efterslæb, hvad angår efteruddannelse af lærerne, men KL er lodret uenig.

Professor ved DPU og centerleder for Center for Strategisk Uddannelsesforskning, Niels Egelund, mener, at der er et stort behov for at sikre efteruddannelse af lærerne i den danske folkeskole.

"Behovet er næsten enormt. OECD gennemførte en undersøgelse om efteruddannelses-forhold i 23 lande, der blev offentliggjort sidste sommer. Den viste, at Danmark lå placeret tredjelavest, hvad angår omfanget af efteruddannelse af folkeskolelærere," siger han.

Undersøgelsen TALIS viser, at en fjerdedel af lærerne ikke har været på kompetenceudvikling af mindst en dags varighed de sidste 18 måneder. Danmark ligger dermed tredjelavest af TALIS-landene. Manglende udbud af passende kompetenceudviklingstilbud og manglende støtte fra arbejdsgiveren angives som årsag til, at lærerne ikke har deltaget i mere kompetenceudvikling

Login