Lærere kræver flere timer i folkeskolen

REFORM: Fagligheden kan hæves i folkeskolen, hvis antallet af undervisningstimer stiger, mener et flertal af lærere ifølge en meningsmåling.

Hvis minimumstimetallet i de kommunale folkeskoler steg til samme niveau som Undervisningsministeriets vejledende timetal, så ville det gøre en mærkbar forskel for elevernes faglighed, mener lærerne. 81 procent af de adspurgte lærere mener, at flere timer i meget høj grad eller i høj grad ville give større faglig fordybelse, mens 76 procent på samme måde mener, at flere timer giver bedre faglige resultater.

Netop en højere faglighed er på regeringens ønskeseddel, og derfor er meningsmålingen en kærkommen lejlighed for formanden for Danmarks Lærerforening til at sende en opfordring til politikerne på Christiansborg i tiden op til, at regeringen kommer med sit udspil til en reform af folkeskolen.

"En forøgelse af timetallet er en konkret her og nu-indsats på folkeskoleområdet, der allerede kan få effekt på det faglige niveau fra næste skoleår," siger Anders Bondo Christensen i en pressemeddelelse.

Login