"Jeg ved mere om gymnasiet, end Bertel gør"

PORTRÆT: Den nye formand for DGS, Mina Bernardini, har ikke tænkt sig at sidde med hænderne i skødet. Det nuværende gymnasium er nemlig langtfra godt nok, som det ser ud lige nu.

Mina Bernardini er på mange måder en typisk teenager. Hun er lige blevet student, hun ved ikke rigtig, hvad hun gerne vil i gang med af uddannelse endnu. Og så bor hun i København.

Men en helt almindelig teenager er hun nu alligevel ikke, pigen med det mørke hår og det italiensk klingende efternavn. For som udvalgt til at repræsentere de mange tusinde gymnasieelever, der hver dag kæmper en brav kamp for at komme et skridt nærmere studenterhuen, skal man være gjort af et særligt stof.

Men det mener Mina Bernardini nu også, at hun er. Og er der noget hun er, så er det klar. Klar til at kæmpe for eleverne, som efter hendes overbevisning sagtens kunne have det meget bedre, end de har det nu.

Bedre forhold for eleverne
"Jeg tror på, at vi kan gøre tingene bedre. Det er derfor, vi har DGS. For at sikre ordentlige forhold for gymnasieeleverne. Og jeg vil arbejde stenhårdt for, at det bliver nemmere for eleverne at gå i gymnasiet, og at der bliver færre, som bliver uretfærdigt behandlet," siger Mina Bernardini, der dog understreger, at når hun siger, at det skal være nemmere, handler det ikke om, at fagligheden skal sænkes, eller at eleverne skal have færre lektier for.

"Der skal ikke sidde 36 elever i et klasselokale, når man starter i 1.g. Der skal kun sidde 28. Det vil gøre tingene nemmere for de enkelte elever. Det er også derfor, at jeg gerne vil have, at der kommer et loft på klassekvotienten. Det er også betydeligt nemmere at skrive en større skriftlig opgave, hvis du får lov til at spørge læreren undervejs. Det er også noget nemmere, hvis lærerne rent faktisk ved, hvad de underviser i, fordi der er blevet brugt tid på at diskutere reformen ordentligt. Det vil jeg gerne opnå," forklarer Mina Bernardini.

Hun blev i sommer student fra Rysensteen Gymnasium i det indre København. Det betyder, at hun på egen krop har oplevet, hvordan den nye gymnasiereform fungerer i praksis. Og selv om hun mener, at der er mange ting, der virker, så er der også rigtig mange ting, der absolut ikke virker, og som skal laves om hurtigst muligt.

Login