Erhvervsskoleekspert: Pas på med nye introforløb

INTERVIEW: Afklarende introforløb til erhvervsuddannelserne kan gøre mere skade end gavn, og derfor skal politikerne tænke sig grundigt om, hvis de overvejer at lave nye introforløb på erhvervsskolerne. Det mener Christian Helms Jørgensen, der forsker i erhvervsskoler ved RUC.

Hvis kvaliteten på erhvervsskolerne skal højnes, er der brug for at lave et erhvervsintroducerende skoleforløb, som kan ruste de fagligt svage og uafklarede elever, inden de begynder at læse til murer, kok eller it-tekniker.


Det mener LO og DA, som i maj foreslog at målrette folkeskolens 10. klasse til de elever, der enten ikke kan læse, skrive og regne, eller som endnu ikke ved, hvilken erhvervsuddannelse de vil tage.

De fagligt dygtige og målrettede elever skal dog fortsat kunne begynde direkte på grunduddannelsen, mener arbejdsmarkedets parter, og idéen mødte opbakning fra flere partier på Christiansborg samt KL.

Login