Dårlige speciallærere kan bremse inklusions-mål

INKLUSION: Tusindvis af skolebørn, der snart mister retten til specialundervisning, kan risikere at blive klemt i skolesystemet. Det frygter formanden for Samrådet af Specialskoleledere. KL afviser kritikken.

Det er melding fra Jesper Juel Pedersen, formand for Samrådet af Specialskoleledere i Danmark og daglig leder af specialskolen Djurslandsskolen.

I sidste uge præsenterede undervisningsminister Christine Antorini (S) en række lovændringer, der på sigt skal sænke antallet af skolebørn, som modtager specialundervisning. Målet er, at de mange tusinde elever, der i dag får mindre end ni timers hjælp om ugen, fremover skal fratages retten til specialundervisning. De skal derimod rykkes over i de normale klasser, hvor de vil få ekstra hjælp i timerne.

Men ifølge Jesper Juel Pedersen er det naivt at tro, at specialeleverne vil få den støtte, som de reelt har brug for, når de bliver flyttet over i de almindelige klasser. I modsætning til Kommunernes Landsforening tror han nemlig ikke, at specialekspertisen helt automatisk vil rykke med fra specialskolerne og over i folkeskolen.

Login