"Folkeskolen måler eleverne for snævert"

INTERVIEW: Karakterer og nationale test er alt for snævre til at måle fremtidens elever i folkeskolen på. De skal også måles på kreativitet, mener den nye formand for kommunernes skolechefer, Klaus Majgaard.

Når danske elever siger farvel til folkeskolen, siger de goddag til den spæde start på et komplekst arbejdsmarked, der efterspørger mere end at kunne læse, skrive og regne.

Men i dag måler man elevernes succes udelukkende på, hvad de får i karakter efter afgangsprøven. Og det er alt, alt for snævert til fremtidens arbejdsmarked, mener den nye formand for Børne- og Kulturchefforeningen, Klaus Majgaard.

"I fremtiden stilles der langt højere krav til, at børnene kan skabe relationer til andre børn, kan organisere og kan få gode ideer og omsætte dem til virkeligheden. Det er de kompetencer, som Danmark skal leve af i fremtiden. Det kræver både et solidt fagligt niveau for eleverne, men det kræver også kompetencer til at kunne skabe mening og fortolke det faglige. Og de ting skaber langt de største brudflader for fremtidens folkeskole og på hvad man skal måle på. For i dag måler vi kun på de faglige evner, og det er for snævert," siger Klaus Majgaard.

Login