Sundhed.dk: Forsikringsselskaber har ikke adgang til patientdata

REPLIK: Regionsrådsmedlem Lise Müller (SF) tager grueligt fejl, når hun påstår, at forsikringsselskaber kan få direkte adgang til alle patienters oplysninger via sundhed.dk. Det skriver Morten Elbæk Petersen, direktør for sundhed.dk.

Af Morten Elbæk Petersen
Direktør for sundhed.dk

Jeg fik kaffen mere end almindeligt galt i halsen, da jeg læste Lise Müllers (SF) indlæg på Altinget, som blandt andet handler om, hvem der har adgang til borgeres sundhedsdata på sundhed.dk.

Lad mig derfor slå fast med det samme og endda med syvtommersøm: Forsikringsselskaber har ikke adgang til patienters oplysninger på sundhed.dk.

Sundhed.dk er det offentlige sundhedsvæsen på nettet og er borgerens sikre indgang til hans/hendes personlige sundhedsdata. Sundhed.dk samler sundhedsvæsenet for at give bedre og sammenhængende diagnose- og behandlingsforløb for den enkelte borger.

Adgang for læger og sundhedsfaglige
På sundhed.dk kan praktiserende læger tilgå deres patienters data, og i nogle tilfælde kan andre sundhedsfaglige også se en patients data, eksempelvis kan en klinikmedhjælper hos en alment praktiserende læge se en patients laboratoriesvar, hvis og kun hvis lægen har givet den ansatte autorisation hertil.

På hospitaler kan sundhedsfaglige slå op på de patienter, der i forvejen er i deres lokale systemer. Hvis en læge slår op i en borgers data, hvor der ikke umiddelbart er tale om en behandlerrelation, gøres lægen opmærksom på, at det kan være strafbart, og opslaget vil logges og vises i ’Min log’ på sundhed.dk. Her kan borgeren se, hvem der har slået op, og på hvilke personlige oplysninger. Forsikringsselskaber kan aldrig se en borgers data på sundhed.dk.

Med den misforståelse ude af verden er jeg enig med Lise Müller i, at vi skal have et skarpt øje på datasikkerhed og altid have borgerens interesser og rettigheder i fokus. Det er faktisk kernen i sundhed.dk – at skabe et bedre sundhedsvæsen for den enkelte borger. Men det er ikke et enten eller.

Sikkerhed og kvalitet
Jeg er overbevist om, at vi godt kan have et tillidsfuldt og sikkert sundhedsvæsen, hvor vi beskytter den enkelte borger og samtidig tilbyder effektive og kvalitetssikrede diagnoser- og behandlingsforløb, hvor de sundhedsfaglige har adgang til relevant viden, og hvor den enkelte patient inddrages og er en aktiv medspiller.

Et sundhedsvæsen, hvor dårlig eller manglende kommunikation sundhedsfaglige imellem og ikke mindst fra sundhedsfaglige til patienter erstattes af viden og inddragelse. Tiden, hvor en patient selv render rundt med en papir-journal og får oplevelsen af, at den ene læge ikke ved, hvad den anden læge gør, burde høre fortiden til.

Lise Müller advarer mod at bruge danskernes sundhedsdata kommercielt og for at forbedre behandlingen. Til det vil jeg sige et stort ja og et stort nej. Personlige sundhedsdata skal ikke bruges i kommercielt øjemed. Så enkelt er det. Til gengæld skal adgang til sundhedsdata bruges således, at den enkelte borger oplever et bedre og mere sammenhængende sundhedsvæsen.

I sidste ende handler det om øget kvalitet i behandlingen og sundere borgere.

Forrige artikel EU-ekspert: Har regeringen kuppet Folketinget i snus-sag? EU-ekspert: Har regeringen kuppet Folketinget i snus-sag? Næste artikel KL: Hjernesagen retter urimelig kritik mod kommunal genoptræning
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.