Medicinrådet: Vores opgave at sige nej til lægemidler, der ikke er effektive

DEBAT: Scleroseforeningen har kritiseret os, fordi vi har sagt nej til anbefale et konkret lægemiddel, fordi det ikke effektivt. Vi må dog minde foreningen om, at det er vores opgave at sikre, at vi får sundhed for pengene. Forholdet mellem pris og effekt skal være rimeligt, skriver Steen Werner Hansen og Jørgen Schøler Kristensen.

Af Steen Werner Hansen og Jørgen Schøler Kristensen
Formænd for Medicinrådet

Det er aldrig en nem beslutning, når vi i Medicinrådet tager stilling til et nyt lægemiddel, som der er forhåbninger om kan gøre en forskel for patienterne, men som ikke indfrier de krav, vi må stille til lægemidlets effekt eller pris.

I den situation kan vi ikke give et lægemiddel en anbefaling som standardbehandling. Det er den opgave, vi er blevet bedt om at løfte som Medicinråd: Vi skal vurdere, om der er et rimeligt forhold mellem pris og effekt – med andre ord: sundhed for pengene. 

Prisen skal stå mål med effekten
Skleroseforeningens formand, Klaus Høm, skriver i et indlæg i Altinget 20. juni 2018, at Medicinrådet har vendt sig mod sine egne principper ved ikke at anbefale lægemidlet ocrelizumab (med handelsnavnet Ocrevus) til patienter med primær progressiv multipel sklerose.

Vi efterlever altid Folketingets syv principper for prioritering af sygehuslægemidler i vores arbejde:

  • Vi sikrer faglighed, ved at det faglige grundlag for vores anbefalinger udarbejdes af fagudvalgene, som foretager grundige, systematiske og kliniske vurderinger.
  • Vi er uafhængige. Det er alene Medicinrådet, som beslutter, om et lægemiddel anbefales som mulig standardbehandling, uanset hvad andre mener, og vi vægter habilitet højt.
  • Vi skaber mulighed for geografisk lighed ved at give regionerne et stærkt fagligt fundament for deres behandlingsstrategier.
  • Vi er åbne om vores arbejde. Alle kan følge vores processer, metoder, kriterier og dokumenter på www.medicinraadet.dk.
  • Vi er hurtige. Vi vurderer ansøgninger om nye lægemidler og nye indikationer på 12 uger, fra den dag vi modtager en endelig ansøgning. Det er hurtigere end flere af de lande, vi normalt sammenligner os med.
  • Vi skaber mere sundhed for pengene ved at vurdere, om der er et rimeligt forhold mellem prisen og den kliniske merværdi, et lægemiddel tilbyder, sammenlignet med eksisterende standardbehandling.
  • Vi muliggør lige adgang til behandling ved at udarbejde veldokumenterede vurderinger, så den enkelte behandlende læge og sygehusafdelingerne har et kvalificeret grundlag for at vælge behandling.

Ocrelizumab er bedømt til at have en lille klinisk merværdi, og den pris, som lægemiddelfirmaet forlanger, står ikke mål med den beskedne effekt. Derfor har vi sagt nej til at anbefale lægemidlet som mulig standardbehandling.

Det ansøgende lægemiddelfirma har altid mulighed for at vende tilbage med nye data, der viser, at lægemidlet gør en forskel for patienterne eller en ny pris, der modsvarer den kliniske værdi. I så fald vil vi revurdere anbefalingen.

 

Forrige artikel VIVE: Sundhedsvæsenet skal producere mindre, ikke mere VIVE: Sundhedsvæsenet skal producere mindre, ikke mere Næste artikel L&F: Misvisende overskrifter skaber forvirring om vegansk kost L&F: Misvisende overskrifter skaber forvirring om vegansk kost
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.