Læger: En epidemistyrelse under Justitsministeriet er som en hund i et spil kegler

DEBAT: Det er både besynderligt og problematisk at placere den nye epidemistyrelse under Justitsministeriet, fordi den dermed står helt uden for det gode samarbejde mellem de øvrige sundhedsinstanser, mener Lægevidenskabelige Selskaber.

Af Henrik Ullum
Formand, Lægevidenskabelige Selskaber

Statsminister Mette Frederiksen meddelte på sit pressemøde tirsdag, at der som konsekvens af coronakrisen vil blive etableret et nyt beredskab mod kommende pandemier i form af en epidemistyrelse. Lægevidenskabelige Selskaber (LVS) mener, at det er en klog og logisk beslutning i betragtning af det forløb, vi har været igennem siden januar.

Men LVS mener samtidig, at det er helt og aldeles ulogisk at placere en ny styrelse med centrale sundhedsmæssige opgaver under Justitsministeriet. Den hører til sammen med de øvrige styrelser under Sundhedsministeriet.

En af de helt afgørende årsager til, at Danmark fra et udgangspunkt med ringe beredskab har klaret coronakrisen relativt godt, er et enestående og velfungerende samarbejde mellem sundhedsmyndigheder fra ministerium, regioner, Sundhedsstyrelse, Seruminstitut og Lægemiddelstyrelse, hvor alle instanser kender hinanden og er godt sammenarbejdet.

En styrelse placeret under Justitsministeriet vil være som en hund i et spil kegler i dette samarbejde. Epidemier kræver indsats fra sundhedsmyndigheder, så hvordan skal en styrelse, der ikke samarbejder med den medicinske verden til daglig, holde sig fagligt opdateret og være en toptunet partner for sundhedsvæsenet, når den næste pandemi rammer os?

Støvede lagerforvaltere i fredstid
En nærliggende sammenligning er Beredskabsstyrelsen, der har en central samfundsmæssig funktion, men også har opgaver i fredstid, når orkaner eller store ulykker rammer. Sådan vil det ikke være for en epidemistyrelse, der i fredstid i store træk vil være lagerforvaltere og vil leve med en tiltagende risiko for at blive støvet og irrelevant.

Langt de fleste kompetencer, der er krævet til et pandemiberedskab, er medicinske og skal være godt sammenarbejdet med den øvrige sundhedssektor og også de øvrige funktioner som jura, økonomi og logistik.

Samarbejdet mellem sundhedsvæsenet og politikerne har været forbilledligt under coronakrisen. Det gælder ikke mindst med regeringen og statsministeren, der sammen med embedsværket har været i stand til at forklare og motivere befolkningen til en imponerende indsats mod virusspredningen. Derfor er det et dårligt signal for fremtiden, at man begynder at tage beslutninger, der er ulogiske og mangler faglighed.

Politikere og myndigheder begik i fortiden den fejl at fjerne finansieringen af det daværende epidemiberedskab. Den fadæse fik sundhedsmyndighederne og sundhedsvæsenet imponerende hurtigt kompenseret for. Som tak ser det ud til, at regeringen er på vej med en ny fejlbeslutning.

Forrige artikel Læge: Brug erfaringerne fra epidemien til at styrke sundhedsvæsenet Læge: Brug erfaringerne fra epidemien til at styrke sundhedsvæsenet Næste artikel HK: Regeringen skal opprioritere tilsynet med private sundhedsudbydere HK: Regeringen skal opprioritere tilsynet med private sundhedsudbydere
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.