Lægens digitale tilbud er tidsbesparende

NOTE: Ny måling fra sundhed.dk viser at 20 pct. af alle danskere, der har kontakt til lægen, nu bruger de elektroniske muligheder.

De praktiserende læger er netop i en rapport udpeget til europamestre, når det gælder e-mail-kommunikation med patienterne og brugen af elektroniske recepter.

En ny måling fra sundhed.dk viser, at borgerne også er godt med i den teknologiske udvikling: 20 pct. af de danskere, der sidste år havde kontakt til lægen, havde elektronisk kontakt. 

Bent Hansen: Fornuftigt resultat
"Vi kan ikke én gang for alle fastlægge den rette balance mellem brug af telefon og e-mail, da vi ikke kender indholdet af samtalerne. Det er en sag mellem læge og patient, men resultaterne virker umiddelbart fornuftige.

Det er glædeligt, at ventetiden for de fleste opleves som lav, og her er jeg sikker på, at muligheden for at kommunikere over nettet har forkortet de generelle ventetider ved brug af telefonen," siger Bent Hansen, formand for sundhed.dk's bestyrelse.

Stort potentiale i kronisk syge
Patienter med en kronisk sygdom er særligt interessante, fordi de typisk har brug for hyppig kontakt til lægen. Her viser undersøgelsen, at der er potentiale for, at flere bruger de elektroniske tilbud. Selvom gruppen er blandt kernebrugerne af sundhedsvæsenet, så har færre prøvet den elektroniske kontakt. Tidsforbruget i lægens telefonkø er tilsvarende højere for patienter med kronisk sygdom.

Borgere, som er klar til at inddrage de elektroniske muligheder i kontakten med lægen, får langt bedre muligheder, da udbredelsen af de forskellige tilbud om e-mail-konsultation, elektronisk tidsbestilling og receptfornyelse alle er steget med fem procentpoint siden nytår.

Det er således over 60 pct. af lægehusene, som nu tilbyder e-mail-konsultation.

En win-win situation
"Det går støt og sikkert fremad mod, at alle praktiserende læger kan tilbyde konsultation på e-mail, og det er vi glade for," siger Michael Dupont, formand for Praktiserende Lægers Organisation (PLO) til sundhed.dk og fortsætter: 

"Emailen er en stor hjælp for lægen - og samtidig hjælper den patienterne til at undgå frustrerende ventetid i telefonen."

Sundhed.dk's undersøgelse af befolkningens holdninger og oplevelser er gennemført via telefoninterviews med 1052 tilfældigt udvalgte danskere i maj måned af Rambøll Management.

Login