Giv patienterne en sagsbehandlingsgaranti

DEBAT: Patienterne har brug for rettigheder, når det gælder behandlingen af deres sag, skriver Soile Friis, formand for Danske Lægesekretærer/HK.

Af Soile Friis
Formand for Danske Lægesekretærer/HK

Lægesekretærerne kalder på en sagsbehandlingsgaranti. Man hjælper desværre ikke patienterne med den seneste udredningsgaranti, da det oftest er sagsbehandlingen, som forlænger behandlingstiden. Derfor er det her, vi skal sætte ind. Sagsbehandlingsgarantien vil kvalitetssikre og optimere udredningen i patientforløbene.

Patientrettigheder som behandlings- og udredningsgarantien er højt prioriterede politisk og økonomisk. Fra 1. september 2013 trådte udredningsgarantien i kraft. Det kommer til at koste store summer, når patienterne konsulteres, diagnosticeres, behandles og udredes inden for en vis tidsramme. Den store udfordring bliver at efterleve garantierne administrativt, når lægesekretærerne er bagud med sagsbehandlingen. Undersøgelser vil ikke blive bestilt rettidigt, og undersøgelsessvar vil være lang tid undervejs. Lægebreve, henvisninger og statusattester til kommunen vil ikke blive afsendt i tide. Disse administrative opgaver kan ligge og vente i månedsvis.

Det forsinker hele patientforløbet og spænder ben for, at patienter udredes og diagnosticeres effektivt og hurtigt - uanset patientrettigheder og garantier. Hvad nytter det, at patienten er set af en læge inden for en og to måneder, hvis de undersøgelser, som er blevet ordineret, ikke bliver bestilt inden for den pågældende periode? På den måde spærrer den administrative flaskehals reelt for behandlings- og udredningsgarantien.

Vi har brug for en sagsbehandlingsgaranti
Løsningen er at supplere garantierne med en sagsbehandlingsgaranti. En sagsbehandlingsgaranti indebærer, at lægens diktat er dokumenteret, at alle ordinationer er bestilt og udført, akkurat som den behandlingsansvarlige læge har aftalt med patienten ved forundersøgelsen - hvilket ikke fungerer i praksis. Det er underforstået i den nuværende formulering af garantierne, men sådan fungerer praksis ikke. En konkret sagsbehandlingsgaranti vil sikre, at de administrative opgaver prioriteres, at dokumentationen og registreringerne er korrekte og realistiske, og at lægeordinationer sagsbehandles hurtigt.

Patienterne har brug for rettigheder, når det gælder behandlingen af deres sag/forløb. Jeg vil gå så vidt som til at sige, at lægesekretærerne også har brug for denne lovmæssige tidsramme. I dag har vi ingen pressionsmidler i forhold til drift, organisering og til at nedbringe ventetiden på sagsbehandling af det ambulante patientforløb. Der fokuseres ensidigt på den hvide kittel og ikke på hele patientforløbet. Med en sagsbehandlingsgaranti i hånden vil lægesekretærerne og andet administrativt sundhedspersonale kunne udfordre afdelingsledelserne til at sætte fokus på og opsætte mål for det administrative område i et patientforløb, så sager ikke hober sig op.

I bund og grund er jeg tilhænger af garantier og patientrettigheder. Det giver sundhedspersonalet mulighed for at optimere arbejdsgange, kliniske såvel som administrative. Jeg er sikker på, det ligeledes vil åbne op for spændende dialoger med afdelingsledelserne og i den grad udfordre dem på det organisatoriske og administrative plan. Garantier og patientrettigheder tvinger alle til at arbejde tværfagligt. Hvis der er noget, et patientforløb kan profitere af, så er det det!

Forrige artikel Perspektivløse udspil på sundhedsområdet Perspektivløse udspil på sundhedsområdet Næste artikel EU kan sikre os friskere luft EU kan sikre os friskere luft
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.