Djøf: Telemedicin kræver alliancer mellem offentlig og privat sektor

DEBAT: Det er positivt, når topledere i den offentlige sektor inviterer private virksomheder med til at udvikle ny teknologi som telemedicin. Det gavner begge sektorer, mener Allan Luplau, formand for Djøf Privat.

Af Allan Luplau
Formand for Djøf Privat

Potentialet i den fjerde industrielle revolution er enormt, ikke mindst i et udgiftspresset sundhedsvæsen. Derfor glædede det mig at se, at telemedicin var omdrejningspunktet for den konference, som Digitaliseringsstyrelsen, Sundheds- og Ældreministeriet, KL og Danske Regioner afholdte 31. marts.

I Djøf er vi glade for denne politiske bevågenhed, da der er store gevinster at hente – især når topledere i den offentlige sektor inviterer private virksomhedsledere med til at udvikle teknologien. Sådanne partnerskaber kan give resultater på bundlinjen, skabe jobs og vækst i den private sektor.

Alliance skal være plussumsspil
Innovationsprojekter, som f.eks. telemedicin er ofte drevet af velfærdsalliancer, hvor aktører fra forskellige sektorer byder ind med deres respektive kompetencer og toplederroller. Væksthus for Ledelse, et bredt netværk bestående af blandt andre KL, Danske Regioner, de kommunale chefforeninger og Djøf, har sammen netop udgivet en rapport, der stiller skarpt på toplederrollen i tværsektorielt samarbejde. Topledere fremhæver her en række succeskriterier, som skal indfries – og som også er relevante for et samarbejde om telemedicin. 

For det første er det essentielt for alliancen, at det er et plussumsspil, der gavner alle involverede. Det skal altså være lige så meget til fordel for virksomheden som for andre parter.

For det andet skal den private topleder forberede sig på en ændret lederrolle, hvis et partnerskab med det offentlige skal lykkes. Han eller hun skal eksempelvis være forberedt på ikke nødvendigvis at sidde for bordenden, men måske i højere grad at fungere som facilitator for de nye beslutningskonstellationer.

Endelig er det afgørende for samarbejdet, at en afklaring af hinandens udfordringer og muligheder finder sted, fordi det kræver, at det organisatoriske rum nydefineres på projektets betingelser. For eksempel skal virksomhedslederen respektere den offentlige sektors lovmæssige grundlag, mens den offentlige leder skal være åben over for de incitamenter, der gør sig gældende på markedet.

Større mobilitet mellem sektorer
I Djøf er vi meget positive over for den udveksling, der finder sted ved et sådant partnerskab og vil gerne være med til at udbrede erfaringerne. De private og offentlige ledere i væksthusrapporten fremhæver, at de kan lære af hinandens kompetencer og måske endda lade sig inspirere af hinanden i deres daglige arbejde. For eksempel får den private leder større forståelse for de offentlige politiske processer, og den offentlige leder forstår og – og måske kan lære af - virksomhedens bundlinjefokus og hurtige beslutningskraft.

Det er indsigter, der kan medføre større mobilitet mellem sektorerne. En offentlig leder kan eksempelvis føle, at han eller hun har tilstrækkelig indsigt til at kunne forestille sig en karriere i en privat virksomhed og vice versa.

En sådan mobilitet kan danne grobund for flere arbejdspladser i den private sektor, hvilket er helt centralt for økonomisk vækst i samfundet.

Det er derfor af min klare overbevisning, at offentlig-privat samarbejde om telemedicin har et væsentligt potentiale - for den offentlige part, for den private sektor - og for samfundet som helhed.

Forrige artikel Medicinaldirektør: Kræftplan IV skal give verdens bedste behandling Medicinaldirektør: Kræftplan IV skal give verdens bedste behandling Næste artikel Enhedslisten: Sygdomsforståelse er vejen frem Enhedslisten: Sygdomsforståelse er vejen frem
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.