Danske Patienter skyder på tilfredsheds-undersøgelse

MÅLING: Danske Patienter mener, den årlige tilfredshedsundersøgelse i sundhedsvæsnet fremover skal bore mere i patienternes negative oplevelser.

Godt eller virkeligt godt. Sådan svarer 93 procent og 96 procent af de henholdsvis indlagte og ambulante patienter om deres samlede indtryk af deres samlede behandling i den seneste brugertilfredshedsundersøgelse blandt 138.000 adspurgte patienter.

Svarene er på en række områder endnu bedre end sidste år. Men i Danske Patienter synes man, at regionerne hvert år er lidt for tilfredse og ukritiske over for de mange positive svar.

"Vi må ikke lade os forblænde af, at 93 procent af de indlagte patienter sætter kryds ved et samlet godt eller virkelig godt samlet indtryk af deres forløb. Forskning viser, at patienterne har en tendens til at bakke op om personalet og svare positivt, når de kan se, at de har travlt og er pressede. Derfor kan dårligere kvalitet på sygehusene i forbindelse med besparelser og fyringer paradoksalt nok medvirke til, at flere patienter siger, at de samlet set er tilfredse," siger direktør i Danske Patienter, Morten Freil.

Login