Brancheforening: Forsøgsordningen for medicinsk cannabis har været kejserens nye klæder

Selv hvis lovforslaget om forlængelsen af forsøgsordningen med medicinsk cannabis bliver stemt igennem, er industriens problemer ikke løst. Et behov for politisk detailstyring og løbende opfølgning kan ikke overlades til Lægemiddelstyrelsen, skriver Marianne Hundtofte Nielsen.

Af Marianne Hundtofte Nielsen
Medicinsk direktør i Aurora Nordic og formand for Medicinsk Cannabis Industri (MCI)

En ny lov er netop fremsat.

L 44, som den hedder, skal bane vejen for en forlængelse af forsøgsordningen med medicinsk cannabis og samtidig gøre den dyrkningsordning, der muliggør cannabisindustriens eksport, permanent. Nu kunne man måske tro, at alle den medicinske cannabisindustris problemer dermed var løst. Det er de desværre ikke.

Inden andenbehandlingen af loven udestår derfor en meget vigtig opgave for vores politikere. De skal selv aktivt arbejde for at udfylde den ramme, som de skabte tilbage i maj, da et bredt politisk flertal indgik en rammeaftale om forsøgs- og dyrkningsordningernes fremtid.

Det fremsatte lovforslag er nemlig helt utilstrækkeligt og adresserer ikke de udfordringer, som den eksisterende forsøgsordning nådesløst har blotlagt. Jeg bliver nødt til at sige det så tydeligt, at ingen kan misforstå det:

Lovudkastet er noget sjusk og tilvejebringer ikke de rammer, som industrien og en lang række andre interessenter har efterspurgt. Loven skal virke, ellers er den nytteløs for både erhverv og patienter.

Derfor kan udmøntningen af loven ikke bare overlades til lægemiddelmyndighederne, som lovforslaget lægger op til. Der er behov for en klog politisk detailstyring og løbende opfølgning, hvor det sikres, at loven faktisk leverer det, som den skal. Dette i henhold til de behov, som både industri, patienter og læger har formuleret i deres høringssvar og faktisk synes ganske enige om på lange strækninger.      

Indenfor life science-industrien ved alle, at rammevilkårene er afgørende for, hvordan danske virksomheder klarer sig i den internationale konkurrence. Med rammevilkår tænkes blandt andet på, hvordan de regulatoriske myndigheder rent konkret administrerer for eksempel virksomheds- og produktgodkendelser.

Erkend dog problemerne

Denne opgave påhviler Lægemiddelstyrelsen, og lovudkastet afslører på trods af massiv kritik af styrelsens administration ikke den mindste erkendelse af problemerne. Tværtimod dokumenterer ministeriets høringsnotat i anledning af lovforslaget det modsatte. Det hedder blandt andet:  

"Ministeriet og Lægemiddelstyrelsen vurderer løbende mulighederne og behovet for yderligere vejledning og regulering på området og finder ikke, at der med den aktuelle opdatering af reglerne er behov for yderligere regulering ud over de opdateringer af bekendtgørelser og vejledninger, som lovforslaget giver anledning til. Ministeriet finder ikke anledning til (at) indføre yderligere regulering i loven af Lægemiddelstyrelsens administration af loven".

Hvordan er det muligt at være så ureflekteret, når Lægemiddelstyrelsen efter fire år ikke har godkendt ét eneste danskproduceret cannabisprodukt? Produkter, som vel at mærke udleveres via de tyske apoteker.

Forsøgsordningen for medicinsk cannabis har været kejserens nye klæder. Det nye lovforslag nærmest insisterer på illusionen. Vi venter alle på, at regeringen og partierne ser realiteterne i øjnene og sikrer en lov, der modsvarer virkelighedens behov.

Følg L 44 Lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis
(Sundhedsministeriet)

2/12
2021
30/11
2021
15/10
2021
7/10
2021

Forrige artikel Rådgiver: Øget inddragelse af private aktører kan revolutionere sundhedssystemet Rådgiver: Øget inddragelse af private aktører kan revolutionere sundhedssystemet Næste artikel Sygeplejeforeninger til Mette Frederiksen: Vi løser ikke sundhedsvæsenets problemer ved at skære ned på dokumentationen Sygeplejeforeninger til Mette Frederiksen: Vi løser ikke sundhedsvæsenets problemer ved at skære ned på dokumentationen
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.