Udenlandske butiksejere har svært ved smileyerne

NYHED: Der er særligt mange problemer med fødevarekontrollen for de udenlandske butiksejere. Nu efterlyses mere rådgivning.

Egenkontrol, kontrolrapporter, hygiejneregler, mærkningsforordninger og administrative godkendelser - der er bunkevis af regler, der skal overholdes, for at en butiksejer skal gøre sig håb om at få en glad smiley ved det næste besøg af fødevarekontrollen.

Men mange af de forhandlere af fødevarer, der har en udenlandsk baggrund, har svært ved at forstå og overholde de mange krav, der stilles - og de risikerer derfor flere sure smileyer end deres danske kolleger.

"Det er både et sprogligt og et mentalt problem. Mange er ikke opmærksomme på, at Danmark er et land, hvor der findes lovgivning om alt - et virkeligt højreguleret samfund. I de fleste tilfælde har de slet ikke forstået, hvorfor de får en anmærkning," siger Shahriar Shams Ili, der er projektleder i Erhvervscenter for Etablering, Vækst og Udvikling (EVU), og arbejder med at rådgive erhvervsdrivende med anden etnisk oprindelse end dansk.

Login